• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Milieudelict

Leds op frame rond koelblokken?

Recommended Posts

Misschien dat iemand al iets soortgelijks heeft geprobeerd hier.

Ik wil per lamp 8 far red leds, van ongeveer  2,1 Watt per stuk, plaatsen en deze 15 minuten voor en na de normale lamp laten branden. 

Daarbij kom ik 2 uitdagingen tegen.

Als er eerste, de koelblokken staan niet tegelijk aan met de far red leds. Dit zou opzich anders kunnen maar dat wordt een onwijs omslachtige constructie om te maken wat veel extra materiaal gaat kosten en een weerwar van draadjes geeft. Maar goed als deze koelblokken met fan aan al 90Watt koelend vermogen hebben zou het voor die kleine leds misschien wel zonder kunnen werken.

En het 2e... tja ik brak een tap af in mn koelblok (koop deze dus niet op aliexpress) en hoewel ik nog wel wat kan opschuiven denk er over om het mijzelf wat makkelijker te maken en de leds gewoon op de aluminium strips te plaatsen waar de koelblokken aan gemonteerd zitten. Deze geleiden de warmte natuurlijk gewoon door naar de blokken.

Ik heb wel een IR thermometer liggen waarmee ik de bedrijfstemperatuur kan controleren maar misschien dat iemand problemen voorziet en ik mijzelf de moeite van het bouwen kan besparen.

1577528594749-2055725566.jpg

1577528672003602517408.jpg

1577528702352-1795339825.jpg

Afbrekende taps komt ook voor bij niet Ali spullen ;) Hier ook afgebroken terwijl het best een prijzig setje was.... Probleem is volgens mij het niet recht houden en ronddraaien vd tap...

Verder geen idee :) Maar met 2.1 W zou je denken dat de alu armatuur wel genoeg koelt

Ik ga het over een andere boeg gooien.

Toevallig heb ik laatst wat heatsinks uit de voeding van een radio gesloopt. Deze heb ik door midden gezaagd en passen nu precies op het uiteinde van mn huide frame en zullen losneembaar geplaatst gaan worden. Elke heatsink krijgt 4 far red leds en bovenop de koelribben krijgen ze elk een 6V pc gemonteerd.

Ik heb me wel een btje geprobeerd te verdiepen in de berekingen voor heatsinks etc maar daar kwam ik niet helemaal uit dus het wordt gewoon een gok/experiment. Ze zullen zo wel meer koeling hebben dan met mijn vorige plan.

Misschien maak ik er (in een nieuwntopic) meteen een kort en duidelijk verslagje van om andere te leren hoe je leds op heatsinks monteerd en hoe je de juiste driver kiest.

20191229_135842.thumb.jpg.5c12dd822ac9952f674dd559989574f1.jpg

Nou komen deze far red leds van aliexpress en je kan zien dat er een kleurverschil in de bodem van de ledchips zit van de 2 verschillende zendingen. Hopelijk heb ik gewoon de juiste ontvangen. Voor 1/10 van de prijs bij mouser is het wel het proberen waard.

20191229_110752.thumb.jpg.dcc394b0ca20c7de257aa5246fe6a413.jpg

• Like 1

Denk dat je het wel kan wagen om ze op de strips te zetten  en als ze toch maar 15 min branden . Verder je tap Al is link omdat de spanen makkelijk ophopen dus wat snijolie en geregeld stukje terug.  

Het kunnen tappen is hier het probleem niet ;) dat is bijna dagelijkse kost voor mij. De tap brak bij het eerste gat, alles recht, snij olie, juiste boormaat gebruikt etc etc. Het was gewoon meteen krak.

Nu ga ik gewoon op deze blokken verder en de leds komen idd vast te zitten met een parkertje.

Zoiets dacht ik dan:

20200104_115110.thumb.jpg.d12cd5ec6e87d80374de4cba74e104c9.jpg

Kleine ontwerpfout :p de leds zitten te dicht op de rand dus ik moest het draadje buitenom leiden. Had ff geen rekening gehouden met de rand waar ze op komen te liggen maar op deze manier is het alsnog geen probleem.

Verder gebeurt alles vanuit de losse pols gewoon aan de keuken tafel dus een schoonheidsprijs zal het nooit winnen maar dat is ook helemaal niet van belang. Als het maar praktisch is, goed werkt en niet te veel geld kost. :p 

Deze enkele unit van +-10Watt far red heeft mij ongeveer 2,50 euro gekost lol.

De heatsinks waren gratis, en de rest behalve de leds had ik nog over van het vorige project.

@Stoney

Mocht je ook van plan zijn met dit soort ledjes te gaan knutselen, ik heb de variant op een 16mm pcb en daarmee krijg je dat de soldeerpunten erg dicht naast je schroefjes komen en deze zouden kunnen raken. (Tenzij je M2,5 imbusboutjes gebruikt maarja mijn tap is stuk) Nou had ik al een stapje vooruit gedacht en deze M3 kunststof ringetjes (voor bijna niks) ook bij ali gehaald.

20200104_113505.thumb.jpg.68271f40938512ec38a384b7764a7843.jpg

Was ook pcb 20mm...

En wat voor driver gebruik je? 

Zag ook leds voorbij komen die op 220V werken, alleen was dat weer niet echt far red volgens mij....

Ik heb gewoon een willekeurig merk driver genomen. De verkoper van de leds geeft wel aan dat er een verschil in voltage zit per kleurtype led maar welk voltage bij welke led hoort weet ik niet. Ik ben dus gewoon gaan zoeken naar een driver van 700mA waarvan de mininmale (voltage) output lager is en de maximale output hoger is dan dat ik eventueel nodig zou kunnen hebben.

Toen kwam ik deze tegen.

6 tot 29Volt en 20.3Watt

https://www.conrad.nl/p/led-driver-60-290-vdc-203-w-700-ma-constante-stroomsterkte-self-electronics-slt20-700ifg-1646027

Alleen kwam er bij conrad opeens in beeld dat ik 30euro verzendkosten zou moeten betalen dus ik heb ze maar ergens anders besteld

Uiteindelijk krijg je dan zoiets:

20200104_153623.thumb.jpg.5206bf3bfb74280697a4bd30dc840791.jpg

20200104_153657.thumb.jpg.7d8f30e60d7d4babf06e832800fe5de5.jpg

Ik verwacht maandag mn drivers.

Dan kan ik ze gaan testen en de temperatuur gaan meten en wanneer deze te hoog is krijgt elk er nog een 6x6cm pc fan er op gevoed door een 12V adapter. 

Er komt voor elke set van 2, welke in serie geschakeld zullen worden een witte 4 aderige kabel te hangen welk door een gaatje in de wand van het hok aan de buitenkant in de lasdozen zullen uitkomen.

In totaal lopen er straks dus maar 2 kabels naar elk van mn lampen toe. 

Vandaag de leds kunnen testen.

Over elke set van 4 leds loopt er nagenoeg exact 8,44Volt. Dat keer 0,7A maakt 5,908Watt per heatsink met 4 leds.

Ze staan nu 20 minuten passief aan dus zonder extra koeling en als ik de temperatuur op de pcb bordjes meet ligt deze tussen de 25 en 27 graden.

20200111_110152.jpg

• Like 1

Even een correctie er achteraan, glimmende oppervlakken schijnen zich minder goed te laten meten met infrarood dus heb ik nog even de contact temperatuursensor aan mijn multimeter gehangen.

Op de pcb bordjes vlak naast de leds meet ik 38 tot 40 graden en op de leds zelf zo'n 70 graden maar nu stonden ze wel al ruim 30 minuten aan.

Dit lijken mij acceptabele waardes maar als iemand daar anders over denkt dan hoor ik dat graag.