• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
fsmidt

tussendoortje

Recommended Posts

Weet je wat het is met dit soort topics en jullie, ik word er hebberig van, echt hoor!

Dan denk ik ja, die zaadjes en die zaadjes die wil ik en even kijken, waar had Frits het nou over? oh ja... die wil ik ook... shop inmiddels op 13 zaadbanken, fictief weliswaar, je kent het wel, mandje vullen dit dat :D 

Maar kom op, ik heb een kastje van 60x60 en ik kweek hooguit 7 plantjes tegelijk in mijn tuin, dus ja...

En de pest ik weet ook niks, landrassen en alles, prachtig mooi, maar ik wil gewoon een makkelijk plantje, met goede opbrengst, goede smaak en makkelijk, robuust en vergevingsgezind. 

Maar ja dan zie je weer Skittls, en Runtz en Girl Scout Cookies

:D

compleet offtopic gekwaak weer sorry

Ik denk dat we dat allemaal hebben....ik heb in totaal nog over de 1000 zaden liggen in de ijskast.

Krijg ik nooit in dit leven nog voor mij alleen afgebloeid. :)

En dan zie je Black Friday langs komen en X% hier en X% daar en dan denk je.....zou ik?? :D 

4 minutes ago, Tune said:

Ik denk dat we dat allemaal hebben....ik heb in totaal nog over de 1000 zaden liggen in de ijskast.

En dan zie je Black Friday langs komen en X% hier en X% daar en dan denk je.....zou ik?? :D 

:D echt he....

Mijn vrouw heeft dat met knutselspullen, kasten vol... :D 

52 minutes ago, Tune said:

ja daar is een kreet voor....FIOM.....fear of missing out....:)

ai ai ai zojuist een pm gehad en daarmee een flinke tegenslag ,,,,,,nu blijkt het zo te zijn dat de zaden welke met sts worden gemaakt niet dezelfde eigenschappen hebben als de 7 identieke stekken waarmee gespeeld wordt,

de weg daarna toe is nog veel langer.

bron: Outdoor King

ben allang blij dat ik mn back-up stek nog heb

8 minutes ago, fsmidt said:

ai ai ai zojuist een pm gehad en daarmee een flinke tegenslag ,,,,,,nu blijkt het zo te zijn dat de zaden welke met sts worden gemaakt niet dezelfde eigenschappen hebben als de 7 identieke stekken waarmee gespeeld wordt,

de weg daarna toe is nog veel langer.

bron: Outdoor King

ben allang blij dat ik mn back-up stek nog heb

oh, ik had dat niet verwacht eigenlijk, ik bedoel, als mijn vrouw zichzelf zwanger maakt verwacht ik ook een kloon van haar

mijn god

:o

Hier is mijn volledig antwoord op de vraag. Heeft het zaad uit een bestoven plant met een stek van zichzelf dan precies de zelfde eigenschappen als de stekken?

Nee dat hebben ze zeker niet.

Dat is wat je 'selfed' noemt, of afgekort S1.

Des te stabieler/inbred je soort, des te meer kans dat de planten tamelijk uniform gaan zijn.

Het is niet juist, maar het is makkelijk om het zo voor te stellen: een S1 is ongeveer gelijk aan 2 generaties van linebreeding (inteelt lijnen).

Om een idee te geven. Ik heb een King of the North F4 geselfed, dus daar een S1 van gemaakt. De planten uit deze S1 zaden hadden nog best veel variatie, ook in afbloei tijd, compactheid, kleur, geur etc.

Dan heb ik hier nog eens mijn selectie op gedaan voor vroeg en compact. Uit ongeveer 20 vrouwtjes heb ik er 2 geselecteerd en die heb ik opnieuw geselfed. Dit noem je dan een S2.  Deze S2 zaden van een oorspronkelijke F4 lijn zijn dus nu te vergelijken met een F8. De planten zijn allemaal uniform voor de eigenschappen die ik heb geselecteerd. Dit noem ik mijn vroege King lijn en die is wezenlijk anders dan mijn andere lijnen.

Dit is helemaal niet zo gek als je een mini basis genetica kent.

Stel dat je stek deze allelen heeft:

AA

bb

Cc

en je bestuift haar met zichzelf dan krijg je dit:

AAxAA => AA => dubbel dominant blijft dubbel dominant

bbxbb => bb => dubbel recessief blijft dubbel recessief

CcxCc => 25% CC +  50% Cc + 25% cc   => in dit type 'heterozygote' allelen zit dus wel degelijk variatie.

voor een mooiere uitleg over dat laatste zie het vierkant van Punnett

Des te stabieler een lijn (F8 is meestal stabieler dan F2) des te meer homozygote allelen (AA of bb) deze planten hebben.  Een hybride of poly-hybride (wat de meeste niet-landrassen of heirlooms zijn) is dus in grote mate heterozygoot (Cc).

• Thanks 1

thanks man,

heb ik mij hier even helemaal op verkeken ,bedankt voor je uitleg.

misschien toch maar een paar stekken op reserve houden.

ik kan domweg geen 20 planten houden en daarvan selecteren.

de 3 ingespoten stekken krijgen na 10 dagen een 2e spuitbeurt en het stuif zal ik bewaren in de vriezer.

moet het nog even bedenken wat ik daarmee ga doen.

• Like 1

1 hour ago, OutdoorKing said:

Hier is mijn volledig antwoord op de vraag. Heeft het zaad uit een bestoven plant met een stek van zichzelf dan precies de zelfde eigenschappen als de stekken?

Nee dat hebben ze zeker niet.

Dat is wat je 'selfed' noemt, of afgekort S1.

Des te stabieler/inbred je soort, des te meer kans dat de planten tamelijk uniform gaan zijn.

Het is niet juist, maar het is makkelijk om het zo voor te stellen: een S1 is ongeveer gelijk aan 2 generaties van linebreeding (inteelt lijnen).

Om een idee te geven. Ik heb een King of the North F4 geselfed, dus daar een S1 van gemaakt. De planten uit deze S1 zaden hadden nog best veel variatie, ook in afbloei tijd, compactheid, kleur, geur etc.

Dan heb ik hier nog eens mijn selectie op gedaan voor vroeg en compact. Uit ongeveer 20 vrouwtjes heb ik er 2 geselecteerd en die heb ik opnieuw geselfed. Dit noem je dan een S2.  Deze S2 zaden van een oorspronkelijke F4 lijn zijn dus nu te vergelijken met een F8. De planten zijn allemaal uniform voor de eigenschappen die ik heb geselecteerd. Dit noem ik mijn vroege King lijn en die is wezenlijk anders dan mijn andere lijnen.

Dit is helemaal niet zo gek als je een mini basis genetica kent.

Stel dat je stek deze allelen heeft:

AA

bb

Cc

en je bestuift haar met zichzelf dan krijg je dit:

AAxAA => AA => dubbel dominant blijft dubbel dominant

bbxbb => bb => dubbel recessief blijft dubbel recessief

CcxCc => 25% CC +  50% Cc + 25% cc   => in dit type 'heterozygote' allelen zit dus wel degelijk variatie.

voor een mooiere uitleg over dat laatste zie het vierkant van Punnett

Des te stabieler een lijn (F8 is meestal stabieler dan F2) des te meer homozygote allelen (AA of bb) deze planten hebben.  Een hybride of poly-hybride (wat de meeste niet-landrassen of heirlooms zijn) is dus in grote mate heterozygoot (Cc).

gekruist met wat zou je het leukst vinden?

fem auto x fem king x (88 g13 HP? heeft fsmid ook) 

x blue cheese x blue stilton (fsmid heeft ook)

of x ultra early dieselryder (van je weet wel mn mannetje van de westside)

of x blueberry f(2)? van hazeman

het interessantste is natuurlijk alles met destroyer kruisen.

:P als budget geen issue is ga ik gewoon x destro kruisen

• Like 1

53 minutes ago, fsmidt said:

thanks man,

heb ik mij hier even helemaal op verkeken ,bedankt voor je uitleg.

misschien toch maar een paar stekken op reserve houden.

de 3 ingespoten stekken krijgen na 10 dagen een 2e spuitbeurt en het stuif zal ik bewaren in de vriezer.

moet het nog even bedenken wat ik daarmee ga doen.

ja misschien kan je terug kruisen op je stek, dan word het ook stabieler toch ;)

idd die fcking 5 planten regel he

al kan je er 20 maargoed.

alleen om de genetica te bestuderen

• Like 1

On 30-11-2020 at 22:00, fsmidt said:

Dat is begrijpelijk.

Ik doe tegenwoordig mijn selectie guerilla. Dus dan zet ik x aantal planten van een soort waar ik uit wil selecteren.  Je zet ze dicht tegen elkaar want je wil geen grote planten, je wil veel planten.

Je knipt de lage zijtakken nooit af.

Daardoor kan je stekken nemen als de planten (bijna) oogstrijp zijn en je dus al een deel van je selectie hebt kunnen doen. Op die manier moet je niet elke plant stekken.  Na de smoketesten selecteer je de echte favorieten.

Die stekken gebruik ik dan om zaad mee te maken. Ik overwinter ze ook.

Dit is een extreem exemplaar: 

pas beslist om te stekken na een eerste smoketest. Stek genomen op 4 november. Ik ben er gerust in dat deze het gaat halen, want ze maakt mooie witte wortels.

DSC04291.thumb.JPG.e2f2f91fc879419e6cc6eac75e0f9c4d.JPG

Deze daaraantegen, dat valt af te wachten of zij nog wil reveggen

DSC04292.thumb.JPG.3beabe180e1b594e8d8a39e3a45e58d9.JPG

Als je stekken neemt met een bloemknop, dan is een aerocloner handig, want anders heb je te veel kans op rot of schimmel.

DSC04288.thumb.JPG.323280e7220eaeae145af4d495545cd3.JPG

• Thanks 1

6 minutes ago, kritischemassa said:

Waarom niet?

De onderste takken staan altijd achter met bloei. Dus daar neem ik vaak stekken van.  Je kan ook stekken nemen met een volwaardige bloemknop hoor, maar beide opties hebben is extra zekerheid.

• Thanks 2

Just now, OutdoorKing said:

De onderste takken staan altijd achter met bloei. Dus daar neem ik vaak stekken van.  Je kan ook stekken nemen met een volwaardige bloemknop hoor, maar beide opties hebben is extra zekerheid.

ah zo, ja nee, ik knip die namelijk buiten wel altijd weg, juist vanwege het achterblijven. En ik dacht even al jaren een kapitale fout te hebben gemaakt. Maar goed, ik stek niet en maak geen zaad (nou ja, ik wel, mijn planten niet he haha snap je haha... ja... :') ... (!). )

• Haha 1

oh en wel een vraagje, ik begreep ooit dat als je twee ver uiteen liggende strains kruist je in F1 wel hele dikke toppen en heel veel feno's kunt verwachten. Nu droom ik erg levendig, en kan het ook nergens meer terugvinden, dus vandaar mijn vraag.

3 hours ago, kritischemassa said:

oh en wel een vraagje, ik begreep ooit dat als je twee ver uiteen liggende strains kruist je in F1 wel hele dikke toppen en heel veel feno's kunt verwachten. Nu droom ik erg levendig, en kan het ook nergens meer terugvinden, dus vandaar mijn vraag.

Probeer het? 

Een dr grinspoon met een indica :)

7 hours ago, OutdoorKing said:

lachen man dat je het zo doet :D

ik heb dit jaar voor het eerst een mannetje gestekt die bloeide ook al en dat ging prima. 

50 minutes ago, OutdoorKing said:

Een F1 is net heel uniform als je beide ouders stabiele lijnen zijn.  De F2 heeft het meeste variatie.  En dat van die dikke toppen is natuurlijk onzin.

:D verdorie... 

Maar dan is een F1 kruising wel leuk om een keer zelf te doen denk ik? Je weet in ieder geval wat je kan verwachten na een rondje kweken met dat zaad. Ik vind het machtig boeiend allemaal, maar ja, zoals ik al zei met een kastje van 60x60 kan ik net zo goed een strain kopen dan zelf gaan zitten pielen, al piel ik wel heel graag :D

mss van de zomer eens kijken met de buitenkweek. Nu wil ik gewoon rookwaar, toppen zo dik als de ballen van Chuck Norris dit dat :D 

De stekken nogmaals ingespoten met STS en staan nu te drogen nu niet onder een lamp.

De vorige keer stonden ze onder 60 w led.

Van de overgebleven stek zal ik straks stekken snijden en onder 4watt 6500K met 210lumen plaatsen.

Alvast een plaatje zonder stekken.

16078639003398714808526337905290.thumb.jpg.063ced33377349e1d317cf4b8c0c192b.jpg

10 stuks met clonex in een compact rapid roottrainer met 20 vakjes van 8cm diep.

16078661982136003206162246830222.thumb.jpg.18fa7f1238d78b18b43abb2a03d17fb1.jpg

16078664055448254999564053712718.thumb.jpg.c1e2d39a90e5269310c0bd4f8e443a42.jpg

Nu nog even insprayen met bitterzout oplossing 6gr op 1 Ltr

16078677495194531971560810638770.thumb.jpg.9a94c734ff5c0ce24f0957cca862ff01.jpg

• Like 1

Netje van de 3stuks  S5 x Herijuana raakt nu al aardig vol.

Gisteren een handvol compost wormen in de bak gedaan en een laag koffie prut gedressed vinden de wormen lekker.

20201213_193243.thumb.jpg.4734ded6d49ca41e329a0be45a245efa.jpg

20201213_193318.thumb.jpg.3d6c5334948912b8d1f126ac5dc359a5.jpg

• Like 1