• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Milieudelict

Organic soil maken, ontbrekende ingrediënten.

Recommended Posts

Ik ben bezig met een organic soil samen te stellen maar waar ze in Amerika Oystershell gebruiken voor de calcium en dat hier niet te krijgen is heb ik een alternatief nodig. 

Kippenmest korrel wil ik niet gebruiken.

Diatomeeënaarde ook niet vanwege bepaalde beestjes die ik nog wil gaan toevoegen.

Als ik zoek op schaaldiermeel kom ik volgensmij ook niet het juiste tegen.

Wel vond ik nog dit maar dat is wel weer erg grof:

https://www.basboilieshop.nl/Gemalen-oesterschelpen-(oestergrit)

Maar misschien is het wel geschikt en dat verneem ik dan graag of natuurlijk wat jullie keuze anders zou zijn. :)

Als laatste, Azomite wat hier ook niet verkrijgbaar is wilde ik vervangen door lavameel tenzij iemand mij de betere optie kan aanwijzen want dit is natuurlijk niet het zelfde.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Poe 7,50 verzendkosten bij een product van <1,50...

Ik dacht ook nog aan volgelzand/schelpenzand maar daar zit vaak ook wit zand doorheen en bepaalde geurstoffen.

wat is er zo bijzonder aan oesterkalk?...( behalve dat het goedkoop is)....

in het bos is er vaak een schelpen pad......gratis.....dat doen ze ook voor de vogels voor dikkere eischalen....etc

een afgeworpen gewei van herten is ook een bron van kalk voor andere dieren....

dagje naar zee....en je kan je een breuk sjouwen...:D

de 9 a 10% kalk = ( CaO )...in de gedroogde kippen mest komt ook uit de vogelgrit idd...;)

On ‎3‎-‎5‎-‎2020 at 14:31, Milieudelict said:

Als laatste, Azomite wat hier ook niet verkrijgbaar is wilde ik vervangen door lavameel tenzij iemand mij de betere optie kan aanwijzen want dit is natuurlijk niet het zelfde.

weet je wat er inzit?...in die USA meel uit Utah..?...wel k..en geen n en p las ik in de vluchtigheid...

en wat beter is ...is afhankelijk van wat je zoekt...of wil bereiken..:huh:

hier een topic over ( lava)meel.....in Europa zijn er een paar van die mijnen.....Duitsland...Noorwegen en Frankrijk dacht ik.....zal ook allemaal verschillend zijn....

https://www.weedforum.eu/wietforum/topic/6323-eifelgold-lavameel-op-guerillawat-vinden-we-hiervan/?page=5

Ik begreep dat Azomite vulkanisch gesteente is, afkomstig uit de meest vruchtbare plek op aarde. Inmiddels denk ik trouwens dat lava meel ook prima spul is.

Thnx voor die link! 

tja....lava meel is gemalen vulkanisch gesteente...;)

als producenten eerlijk zijn.....dan geven ze een volledige analyse...mag de klant zeggen en bedenken wat hij nodig heeft in zijn mix......elke winning plek is anders...

als ik vette zee klei uit de Groningse polder schep...dan kan ik het gaan verkopen....want tis een top product....erg vruchtbaar.....zeker gemengd met zand grond.....( zavel)

aan een Zeeuwse boer zal ik weinig verkopen....die zakt er zelf in weg....;)

Ja het liefst zou ik meerdere soorten gaan mengen ofzo maja je moet ergens beginnen.

Ik zie her en der soortgelijke recepten die prima lijken te werken. Daar wil ik wat mee gaan spelen en tegelijk zorgen voor een goed bodemleven.

Aha oke thnx man!... had ik dat nou net iets eerder geweten... er is 20kg onderweg haha maar goed de verzend kosten vielen mee gelukkig (6euro) en de kostprijs is ook geen rib uit mijn lijf.

Kun jij me een misschien een goede calcium bron adviseren? @greentjeonatrip jij beschikt altijd over zeer goede info.

Ik dacht nog aan dolomiet maar misschien is dat een btje dubbel naast de ebsom zout (bitterzout)

Zojuist wel een kleiner verpakking zeeschelpenkalk gevonden dus ik denk dat ik daar maar voor ga..

in je eifelgld zit ook al 10 a 15% cao...= calciumoxide...=..een bepaalde kalksoort....

en Magnesiumoxide  ...mgo...3 a 7%.....onder de naam bitterzout/epsomzout

dat heb je kunnen lezen in de link....die ik postte..

wat er in die usa gesteente zit...weet ik niet...dat moet je zelf navragen...dat was een ingrediënt van je oorspronkelijk beoogde mix...

succes met de mix die je wil......er is kalk en kalk........er is snelwerkende kalk en langzaamwerkende kalk.......tis wat je zelf bereiken wil in je eigen mix....dat bepaald wat goed is of niet....

google eens op bv mearl....of andere kalksoorten....

Ik denk dat die zeeschelpenkalk een goede en langzaam/lang werkende calcium bron is.

Wat ik met mn mix wil bereiken is no till doorgaan voor meerdere rondes.

das dus weer calciumcarbonaat...;)  Caco3....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbonaat#In_de_landbouw

ach ja...je plant zal zelf  eventueel tekort aangeven....das het enigste wat echt belangrijk is:D....(...en das weer bij te sturen met de genoemde snelwerkende ""kalk"")

recepten van anderen zijn ook maar ""probeersels""...maar dan liefst wel goed onder bouwde mixen...

wat was dat volledige USA recept eigenlijk?

Dat recept kom ik later nog even op terug als ik in de buurt van mn notities ben :) maar cali green op youtube heeft er een video van gemaakt.

Wat ik wel ga doen is mijn gevulde potten een maand of 3 laten rijpen en gedurende die periode meerdere keren per maand enten met bodemleven dmv verschillende soorten actief beluchte compost thee-en.

Misschien dat de snel werkende calcium dan mag ontbreken?

Wat ik ook telkens maar weer tegen kom is dat te veel calcium juist een veel voorkomend probleem is wat zich dan weer uit in een magnesium tekort.  Er wordt best vaak geadviseerd voorzichtig te doen met de calcium.

idd een gewaarschuwd mens telt voor 2...;)

das ook precies wat ik bedoelde in een eerdere post....

pas op... eifelgold bevat ook al 10/15% kalk....en je weet niet hoeveel kalk er zit in de usa gesteente van het recept..

elke verandering van het originele recept hoeft zeker geen verbetering te zijn.....;)

Ja idd thnx voor de tip.

De dosering schelpenkalk is btw wel maar de helft van wat je voor bloedmeel en beendermeel aanhoud.

Nou kwam ik op een ander forum dit tegen wat er ook wel op lijkt.

Screenshot:

1514211506_Screenshot_20200503-091355_SamsungInternet.thumb.jpg.05757beb0d067e90d0788b2da3163d7c.jpg

Hier zit de calcium er al niet apart bij maar dat zullen dan waarschijnlijk de buffertabs wezen.

De Mycorrhiza ga ik wel ook toevoegen maar de overige microben gaan uit mn thee-en komen.

Mn grondmix zelf zal ongeveer bestaan uit:

1/3 Compost

1/3 Cocos

1/6 Wormenmest 

1/6 Perliet

Met die samenstelling maak ik eerst de 60 Liter aan die ik nodig heb waarna de andere toevoegingen er pas bij komen dus het zal misschien een nog iets mildere versie worden. Het schijnt ook niet zo heel erg te zijn als het hier en daar een btje afwijkt en de mix zou in ieder geval wel in de goed richting moeten wezen en daarbij zet ik nog veel hoger in op het bodemvoedselweb. Verschillende compost thee-en van verschillende bronnen, thee met alfalfa, zeewier en Protozoa.

Ondertussen heb ik ook nog genoeg te leren en dan tegelijk een btje aanklooien en experimenteren zal alleen maar helpen denk ik.

ik kan me vergissen...maar ik dacht niet dat er in de sannie buffer tablets kalk zit.....volgens mij alleen N voor de groei....maar google het even of vraag het sannie...shop.

kweet wel dat sannie ze ergens koopt en weer duurder doorverkoopt..dus ze zijn helemaal niet van sannie..:D..en dat originele adres is ook op .nl te vinden...:D..

en best knap dat die gast wel aan azomite kon komen....dat lukte jou niet toch? en hij noemt het achtelooos lavameel.....terwijl er zoveel soorten gesteentes zijn,....:huh: met verschillende specs...

en ja....heeft hij ook grow topics?....want recepten kan iedereen wel....posten.....;)

kraanwater is ook een bron van kalk uiteraard, regenwater niet.

On 5-5-2020 at 09:18, Milieudelict said:

Zojuist wel een kleiner verpakking zeeschelpenkalk gevonden dus ik denk dat ik daar maar voor ga..

Goed.

I.c.m. Lavameel, is een kalkbuffertje goed, maar niet te gek doen.

Wees voorzichtig met enkelvoudige meststoffen (Bloedmeel,Beendermeel, Vinassekali bijvoorbeeld), want daar zit in de regel ook altijd N in en een overdadige beschikbaarheid heb je 'onnodig' zo te pakken en daarnaast zitten schimmels ook niet te wachten op een lading P.....

Onthoud dat de plant prima in staat is om 'extra'  suikers op te slaan.

Onthoud dat je in bio niet moet panikeren.

Onthoud dat je in bio niet teveel moet corrigeren.

Je geeft de controle terug aan de plant, leer dat.

Probeer vooral te genieten...

Kwa dosering van de bloedmeel, beendermeel en vinassekali wilde ik de op de verpakking aangegeven dosering voor de moestuin aan gaan houden.

Daar spreken ze over xxx gram per vierkante meter. Uitrekenen wat de oppervlakte van mijn potten is en zo terug rekenen naar de benodigde dosering voor mijn oppervlakte.

Of plan B: Rose&flower (uit het originele recept) heeft een NPK van 4-8-4. De bloedmeel, beendermeel en vinassekali echter gaan vele malen hoger tot zelfs 30. Ook dit zou ik prima kunnen terugschalen om zo de Rose&flower na te bootsen.

Hoe dan ook, met beide manieren kom ik op een veel lagere dosering uit dan ik eerst dacht te moeten geven.

Was dat recept van PF in het verleden niet voor outdoor ?

Ik heb het niet zo op die enkelvoudige meststoffen, die je wilt inzetten. Komen die niet wat meer tot hun recht, wanneer er zich daadwerkelijk een tekort aandient.....?

Bloedmeel vind ik bijv. overbodig en i.p.v. Beendermeel, zou ik voor een lekker, stinkend visje gaan...

Hoe dan ook....veel succes gewenst.....het gaat haast vanzelf....en het is nog leuk ook....

Thnx ja zo zijn er nog wel aantal. Ik zal ook deze (meteen) ff gaan bekijken. Grappig hoe zegt, regel een microscoop en ga er zelf mee aan de slag om te kijken wat er in je bodem gebeurt.

Toevallig heb ik er een microscoop staan en was ik daar al wat mee bezig geweest.