• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Milieudelict

LSD en Weddingcake in organic, Living Soil

Recommended Posts

Oke dankjewel dat is nieuwe info voor mij.

Dan kan ik die bat guano dus weg laten (hoog in P)

Nog tips om mn theeën zo de juiste kant op te sturen?

Mijn laatste thee heb ik weg gedaan en nu even een normale compostthee gebrouwen met alleen wat compost en suikers en die is inmiddels wel klaar voor gebruik 

Pas als de P in je bodem erg laag is en de plant deze zelf niet kan bereiken, dan zal ze de productie en afgifte van strigolactonen gaan verhogen, waarmee ze de schimmelsporen of hyfen gaat aantrekken en je hier een veel snellere en betere formatie krijgt. 

Een hoge P waarde (geldt ook voor N trouwens) heeft een zeer schadelijk en hinderlijk effect op de ontwikkeling van de schimmel.

Vergeet niet dat deze belangrijke endomycorrhizale schimmels niet alleen de opname van je P versterken, maar ook die van  Stikstof, Zwavel, Koper, Zink, Borium, Ijzer, Magnesium en Mangaan voor je plant en deze relatief immobiel zijn in je grond.

Alle redenen dus om vooral in het begin zeer voorzichtig te zijn met voeding......en dan zul je ook de positieve effecten gaan zien....

Edit. Voor de duidelijkheid: Het gaat hier om de ontwikkelingsfase van de schimmels, d.w.z.... Vanaf de allereerste dag dat je het zaadje gaat behandelen en ook iedere keer in de overpot wat mee strooit....tot aan de circa 6 weken die daarna komen.

De eerste 6 weken dus. Zie dat wanneer je minimaal 2x overpot in die potten, daar dus het minimale aan voeding in duwt....

Gooi ook iedere keer in de overpot wat mee, want het gaat om endomycorrhizale, Die hupt niet van de 1 naar de andere wortel....

Mycorrhiza zijn bij het planten toegevoegd. Dit is een no till plan dus overpotten enzo was ik zoiezo niet van plan. Plantjes worden gestart in een klein potje lightmix en na een week over gezet naar de grote pot.

Ik voed dus ook niks behalve compost thee en het beetje organische korrel wat ik bij de maak van mijn grondje had toegevoegd. Ik zat wel te denken om hier misschien nog na elke ronde een beetje van over de potten te strooien maar ik wil het eigenlijk alleen doen met compost thee.

Ik zal vandaag of morgen even een nieuwe zak compost proberen te scoren want wat ik nog heb staat blijkt wanneer onder de microscoop bekeken niet heel veel leven meer te bevatten.

Het plan was om voor meer schimmels (andere dan Mycorrhiza) te zorgen door wat compost op kweek te zetten met daar wat voedingstoffen voor schimmels aan toegevoegd zoals haver of kelp en hier van zodra er grote schimmel groei te zien is weer een thee te maken.

Ook mn wormen mest is bijna op maar bevat ook niet meer zo veel leven als toen ik de zak net had gekocht en ik heb besloten om dit voortaan zelf te gaan maken dus ik heb hiervoor een wormen toren gemaakt zodat ik altijd een zo vers mogelijk product in huis zal hebben en tegelijk wat minder afval produceer.

20201028_143307.thumb.jpg.5a05868666df60b8e80c7434e064988d.jpg

20201028_143338.thumb.jpg.b653f9c4e76bc06a3b0cc4c5a1f78e12.jpg

• Like 1

"Mijn werknemers zijn gearriveerd"

Stond er aan de binnenkant van de doos waarin ze kwamen.

Uiteraard is er ook een handje wormen de potten in gegaan.

20201028_201040.jpg

20201028_195106.jpg

20201028_195308.jpg

20201028_195415.jpg

20201028_195420.jpg

20201028_195912.jpg

• Like 1

Is natuurlijk nonsens om plantjes te gaan starten in Lightmix. Wortelen doe je sowieso altijd op een 'arme'  grond. 

Maakt ook verder niets uit. Ik heb mijn bijdrage gedeeld en nu is het klaar.

1 ding wil ik nog aankaarten en dat betreft het overaanbod van Nitraat, wat in veel gevallen de kop opsteekt en wanneer dat permanent blijft, zal dat altijd voor een verminderde (ongezonde) oogst zorgen.

Ik heb daar elders een bijdrage geleverd, maar ik heb geen zin/tijd om dat opnieuw uit te gaan leggen dus hier is de verwijzing daarna. Iets verder op die betreffende pagina ga ik er nog iets dieper op in.

Het antwoord daarop (al dan niet opgetekend door iemand anders) was weer een mooi stukje poeppraat.....

Dit was het wel zo'n beetje.

Gaat vast goed komen met jouw meisjes.

Veel plezier!

20 minutes ago, greentjeonatrip said:

Is natuurlijk nonsens om plantjes te gaan starten in Lightmix. Wortelen doe je sowieso altijd op een 'arme'  grond. 

Zou je voor mij dit toch willen toelichten? Ik kweek zelf op all-mix maar zaai in uitgeputte all-mix en dacht dat dit gelijk stond aan lightmix. Maar ik begrijp dat dit dus niet nodig is? Kan je in principe jonge zaailingen na het ontkiemen en wortelschieten in zaai-mix (?) direct in all-mix zetten? Want ik wacht altijd een week of twee (minimaal) voor ik overpot naar all-mix.

Of begrijp ik je post gewoon niet? 

:D 

Hier tref je een kijkje in de basiskennis ontwikkeling van de wortels, waarin bij onze kweekjes de aandacht ook vooral dient uit te gaan naar de laterale ontwikkeling, om de doodeenvoudige reden dat we over het algemeen kweken in lage bakken of potten.

Houd je daarnaast ook verder niet op aan prietpraat waarin mensen beweren dat je een plant beter meteen in de definitieve pot gaat zetten. Misschien gaat dit op voor auto's, i don't know, nooit interesse gehad voor autoflower.

Probeer in de regel minimaal tweemaal te gaan verpotten voor een prikkeling van je wortelgestel en let daarbij gewoon op dat je op tijd verpot en niet te zeer in rootbound beland.

Kom me alsjeblieft niet aan met de 'stress' van het verpotten. Cannabis is in die zin geen religie  en kan wel wat hebben. Knijp gewoon af en toe eens in dat potje en schuif het omlaag (beter gezegd, potje ondersteboven, met je vlakke hand tussen je vingers het stammetje/plantje op de plaats houden en potje omhoog schuiven) om te zien hoe het met de ontwikkelingen gaat.

Thnx! Ja van die laterale ontwikkeling weet ik.

Simpele uitleg is volgensmij dat zodra je wortelpunt geremd wordt versneld de zijwaartse wortelgroei.

Ik wil het graag doen zoals de natuur het bedoeld heeft. De 3 organische mestkorrels: bloedmeel, beendermeel en vinassekali zitten er in voor het geval echt goede compost (en dat bleek ook) lastig te krijgen was. Mijn potten bestaan verder uit 3 gelijke delen compost, cocos en perliet(I know perliet vind je niks). Verder gaan er alleen maar theetjes, bladafval en wat hooi en soms wat topdressing van compost in.

Ik zal weer eens een bodemmonster nemen en onder de microscoop leggen maar als het goed is barsten mijn potten nu van het bodemleven. Overal waar ik in de potten woel vind ik kern gezonde springlevende wormen en ik kom ook veel babywormpjes tegen.

De Mycrorrhiza helpen idd enorm bij de opname van de voedingsstoffen maar deze schimmel maken ze zelf niet. Daar zijn weer andere schimmels voor. Op dit moment wordt aangenomen, volgens de soilfoodweb enthousiasten, dat de donkere schimmels (bruinige en roodachtige) de nuttige schimmels zijn die erg belangrijk zijn voor het omzetten en beschikbaar maken van fosfor in de bodem.

Nu is het mij nog niet gelukt om met een thee duidelijk veel schimmels te kweken (wel bacteriën en protozoa) dus ik moet nog even een compost scoren waar meer bruin materiaal in zit of misschien een emmer bosgrond of iets gaan scheppen. Wel geef ik soms nog een btje vermalen zeewier en/of havermout op de potten wat een goede voedingsbron voor nuttige schimmel zou wezen waaronder mycelium.

Het is gewoon een leuk experiment wat tot nu toe erg goed lijkt te gaan. Lekker veel organisch materiaal toe voegen en zorgen dat je een overload een aerobe microben hebt om eventuele slechte microben weg te concurreren.

Hoe het er nu bij staat is los van de lichte topdressings alleen water en eens in de 2 weken een thee.

20201028_153914.jpg

20201028_153937.jpg

20201028_153934.jpg

20201028_153946.jpg

20201028_153942.jpg

• Like 1

On 29-10-2020 at 20:13, Milieudelict said:

Op dit moment wordt aangenomen, volgens de soilfoodweb enthousiasten, dat de donkere schimmels (bruinige en roodachtige) de nuttige schimmels zijn die erg belangrijk zijn voor het omzetten en beschikbaar maken van fosfor in de bodem.

Bepaalde schimmels zoals de Penicillium soorten en Aspergillus awamori maken ook Fosfor vrij, indirect met hun organische zuren, maar laten we niet vergeten dat bepaalde bacteriën hier ook zekers een belangrijke (in)directe rol in vervullen, zoals de Bacillus megaterium, Bacillus subtilis, Bacillus circulans, Pseudomonas striata....

Altijd goed/belangrijk om 1 of meerdere van deze bacteriën in je lijstje te hebben staan bij aankoop...

• Thanks 1

Ik had voer nodig voor mijn wormenbak dus ik besloot wat bladeren van de stoep te rapen achter mijn huis en daaronder een vond ik een heus levende wormen festijn inclusief wormen mest. Gewoon zo boven op de stoeptegels.

Alles in een zak gedaan, mee naar huis genomen en daar de boel eens wat verder onderzocht.

IMG_20201102_194313_835.thumb.jpg.451deec95f5d6c0ab449eac63f7a3d94.jpg

En wat blijkt nou... onder de microscoop bekeken zie ik daar een bizarre oase van leven zoals ik nog niet eerder heb gezien in de vele compost soorten die ik eerder heb bekeken.

Letterlijk overal leven en bewegende stipjes.

De meeste van de onderstaande foto's zijn screenshots uit filmpjes die ik heb gemaakt:

VideoCapture_20201103-153251.thumb.jpg.4e4759ce4f7e11c444f308e8e083810f.jpg

In de eerste druppel (van een paar ml grond met water) die ik bekeek vond ik meteen een nematode ook wel bekend als aaltje. Je hebt vele soorten nematodes maar gezien het feit dat ik deze vond in uitwerpselen van wormen kun je bijna wel aannemen dat dit een soort is die bacteriën eet. Het aaltje zit in de linker bovenhoek.

VideoCapture_20201103-153116.thumb.jpg.ce59521a2943677e11dbfa0efc44cfe5.jpg

Hier ben ik even de naam van kwijt maar dit is een soort protozoä / amoebe. Zn mond zit aan de onderkant en deze was druk bezig met het eten van bacteriën. Wie goed kijkt (of weet waar hij moet kijken) kan de vele haartjes op zijn lichaam zien waar hij mee rond zwemd en draaikolkjes mee maakt om zo de bacteriën te kunnen vangen.

VideoCapture_20201103-153133.thumb.jpg.18a05bf39aac3dc8e7d43232eb4a5bb2.jpg

In dit plaatje leeft alles wat wittig van kleur is. 

Alles op deze screenshot was aan het bewegen in de vorm van wiebelen dan wel rondzwemmen.

Die verse bacteriën en protozoä.

IMG_20201102_190729_154.thumb.jpg.34bcbb93118b14e52f2fac96110d2efc.jpg

20201102_172421.thumb.jpg.3a24c6db6a699982d80c7f482db24fd8.jpg

Hier 2 foto's van een bruine soort schimmel. Vooral op de onderste foto kun je goed de cellen los van elkaar onderscheiden. Al het andere wat wit is zijn wederom bewegende bacteriën en protozoä.

20201102_172700.thumb.jpg.d46854b656979eae15b2b886b4a1bdce.jpg

En wat dit ding is weer ik ook ff niet meer. Ze worden wel eens omschreven als zeester achtige wezentjes.

Maar behalve microben vond ik ook nog een hoop nuttige insecten en geleedpotigen.

VideoCapture_20201103-153033.thumb.jpg.5e19112242345c2e7a8523949a579181.jpg

Ze bewogen zo snel dat er bijna geen knappe screenshots van te maken vielen maar dat witte stipje op dat takje is een mijt soort van misschien wel 3 a 4 mm groot. Het stikte er van en gezien de plaats waar ik ze vond kan het of een roofdier zijn of een verwerker van dood plantmateriaal. Hoe dan ook gunstig voor mijn plantjes.

20201103_152915.thumb.jpg.d08b025f9d13f2b0793211a4e3472dba.jpg

Zoek het beestje... op dit plaatje zijn 2 springstaartjes te zien, mogelijk 2 verschillende soorten en zo zaten er nog meerdere in met verschillende kleuren en vormen.

Springstaartjes zijn nuttig voor het verwerken van door plantmateriaal en zijn tevens een goede indicatie van een gezonde en in het speciaal een onvervuilde bodem.

Spring staartjes (ik heb er al eerder een in mijn potten gevonden en hier gepost) zijn heel makkelijk te herkennen. Ze zijn dan wel maar enkele mm groot maar het lijken een soort spin achtigen die weg springen als je ze wilt aanraken.

Ze hebben onder hun lijf een soort vorkje zitten waarmee ze zichzelf hard kunnen katapulteren. Zie onderstaande foto:

20201102_181003.thumb.jpg.a7874881ad36c04a4a8661b43e2262f0.jpg

En dan nog een hele mooie die sommige van jullie wel zullen herkennen:

20201102_175140.thumb.jpg.66926b8c2ff16d26ea2b6568fc8d1691.jpg

20201102_175138.thumb.jpg.1a1d9301a35ecd69bb005d093abaad27.jpg

20201102_175139.thumb.jpg.78eb2d2a0f6444d35aae4c822838f945.jpg

Dit zijn Orius Laevigatus.

Roofwantsen die ook gebruikt worden voor de bestrijding van Thrips en andere plaaginsecten.

De soort is inheems en wanneer je ze al vaker gezien hebt zijn ze makkelijk te herkennen.

Ik had alleen nooit verwacht dat ik deze tussen een hoop bladeren op de grond zou vinden. 

Verder kropen er nog wat kleine zwarte spinnen rond welke te vergeefs probeerde om springstaartjes te vangen. (Leverd leuke filmpjes op)

Ik heb alle grond/wormenmest inclusief alle beestjes over mijn potten uitgestrooid en een paar verkruimelde bladeren.

Ze zijn allemaal van harte welkom. Ik verwacht gezien de tijd van het jaar en de plek waar ik ze heb gevonden eigenlijk geen plaaginsecten hiertussen en zo wel dan heb ik vele malen meer rovers er tussen zitten en alleen al van de Orius Laevigatus heb ik er meer dan er per vierkante meter geadviseerd wordt om uit te zetten.

Ik sluit deze post af met deze illegale inwoner van mijn wormenbak:

20201101_125609.thumb.jpg.bf7351b51e1642ff3825d59587576eec.jpg

Zoek de meelworm. Makkie toch?

• Like 1

Het is inmiddels bijna oogsttijd en de herfstkleuren laten zich al prachtig zien en ze zijn duidelijk aan de laatste loodjes begonnen.

Alleen met de LSD heb ik fenomeen dat ik zelf nog niet kan verklaren namelijk dat alle bloeiharen al oranje waren dik 3 weken voor de verwachte minimale oogst datum.

Ik ben wel laks geweest mbt trichomen checken maar puur omdat er nog zo veel weken over zijn en ze er kwa kwantiteit en topzwelling ook nog lang niet is.

Ik ga vandaag dan wel maar even trichs checken want inmiddels hoeven ze nog maar een week of 2

• Like 1

Ik merk dat ik het posten zonder foto's veel minder leuk vind maar goed het is wel weer lang tijd voor een update!

Trichoom check van de LSD wees uit dat ze zeker nog niet klaar is en dat alle bloeiharen al verkleurd zijn zegt in dit geval helemaal niks.

Sterker nog, ik schat dat alle dames deze kweek de bloeitijd toch weer met een week ofzo zullen overschrijden. Het valt duidelijk op dat wanneer ik geen far red gebruik mijn bloei gewoon langer duurt.

Hoe dan ook... we zitten gok ik zoiezo binnen de laatste 7 tot 14 dagen en de toppen lijken aan hun opzwel spurt te zijn begonnen en staan in vol herftkleuren ornaat te pronken. De Weddingcake met enorm donker paarse kleuren en de LSD is meer oranje/geelachtig met mooie donkere tijgerstrepen op der bladeren.

De GG stelt niks voor en is net zoals een aantal vorige planten helemaal geel weg getrokken. Er hangen zeker wel wat knotsen aan maar de bloei loopt wel erg achter.

Maar dus de andere 2 dames in mijn zelfgemaakte grondje hebben geen enkel tekort vertoont behalve dat er heel af en een 1 enkel blad verloren is gegaan tot de laatste bloeiweken waren aangebroken. Blijkbaar heb ik het goed gedaan.

De toppen lijken wel wat kleiner te zijn dan andere in het verleden maar ow wat zijn ze knijter hard zeg! Lekker compact en ik verwacht een mooie opbrengst.

Wie plaatjes wilt zien kan even instagram checken. Daar staan tevens ook de bewegende beelden van de microben onder de microscoop.

#GreenGiftOfGod

• Like 2

Straks zijn mijn potten geheel in wormenmest veranderd... als het al uit de onderkant komt gevallen lol :p :p

20201124_154921.thumb.jpg.01a1408e0c8d8ff41c09733119c06120.jpg

20201124_154928.thumb.jpg.d015ee18cb6c73934edb4ce463aecb31.jpg

Ik vond vandaag namelijk een worm onder een van mijn potten tezamen met wat wormen mest en dit heb ik meteen even onder de microscoop gestoken.

En wauw dat zag er goed uit zeg :D

Ik doe dit als volgt:

Aan 2ml grond voeg ik 4ml water toe wat heel voorzichtig geschud wordt. Hiervan neem je vervolgens 1 druppel om te bekijken. 1 foto is slechts een fractie van een druppel (1:1000e of zelfs kleiner) en omdat ik inzoom met de camera is het ook een kleiner oppervlak dan ik met het blote oog zie. Zo hoop ik jullie een beetje een indruk te kunnen geven  van in hoe grote aantallen de microben in de grond aanwezig zijn. 

Per view kan ik met het blote oog honderden levende bacteriën zien en 1 view is dus slechts een hele kleine fractie van 1ml grond.

In een handje goede grond zitten meer microben dan dat er ooit mensen op de aarde geleefd hebben en reken dat maar door naar mijn 30liter potten lol :D

Wat ik vandaag door mijn microscoop zag staat gelijk aan wat je ziet als je hele goede compost bekijkt. Een heel goed teken dacht ik zo!

20201124_163448.thumb.jpg.08f58b92b5ced7086fa294ee490e6784.jpg80 - 90% van de witte stipjes hierboven zijn bacteriën.

Als je hier live naar kijkt kun je ze zien bewegen. Ze zwemmen geen rondjes zoals protozoä maar je kan ze wel zien wiebelen.

De volgende reeks foto's zijn schimmeldraden waarbij je heel goed de individuele cellen kunt onderscheiden:

20201124_163742.thumb.jpg.4bedf7d72787dd37c5ad6833bb839dd4.jpg

20201124_163554.thumb.jpg.140ec9ee52fc4f064a43b7f7def1784e.jpg

20201124_163529.thumb.jpg.2ae22affc87615e5b658d402c7a56606.jpg

Verder vond ik nog een hele hoop protozoä en wat onbekende larven allemaal zo erg klein dat je ze echt 100x moest vergroten om ze te kunnen zien. Allemaal bacterie eters en dat is goed voor de plantjes ;)

Maar volgens mij zien de meeste van jullie gewoon veel liever planten een laatste post met foto's is al weer even geleden dus ik heb er voor de gelegenheid genoeg gemaakt.

Ze zien er op het oog wel klaar uit maar kwa trichomen twijfel ik nog een beetje.

Beide dames zitten iig precies in het midden van de door de breeder opgegeven 7 a 10 dagen waarin ze klaar moeten zijn.

LSD:

20201124_155914.thumb.jpg.706f3140dd2c2f7da498fc39cfa4fcb2.jpg

20201124_155613.thumb.jpg.7518ca4f1549ca4c109b91d6e02876fe.jpg

20201124_155549.thumb.jpg.daa0aa3d0fb629e8b091256f05ec343b.jpg

20201124_155530.thumb.jpg.7189e76fe6c65ae009ac437218642f7b.jpg

Weddingcake:

20201124_155533.thumb.jpg.04664f481c0e222c6db2f008369c1c4d.jpg

20201124_154530.thumb.jpg.75d84e2162fe46c0efac304476e03d9f.jpg

20201124_154600.thumb.jpg.b870152312abcab9a2f22639538d343b.jpg

20201124_154651.thumb.jpg.33f1a58c4e2f0713fbbc27d8a30934dc.jpg

20201124_154430.thumb.jpg.940f48a07525a4ce1e29bb28a2dc446b.jpg

De Weddingcake laat wel wat nieuwe bloei zien en doet een klein beetje aan foxtailing. Ook vond ik een zaadje... ik heb goed gezocht en er maar 1 gevonden en verder ook geen bananen of ballen kunnen spotten.

Het stel samen:

20201124_160020.thumb.jpg.bb5056e7f40c52df49f094922e7bbdb9.jpg

20201124_160010.thumb.jpg.ede63a0c10833251a698b2f733b441db.jpg

20201124_155454.thumb.jpg.8763ddaf3a393c8236d792804e05281f.jpg

20201124_155332.thumb.jpg.fda1448b90c2e36ddf854bbdc8a20398.jpg

• Like 3

Die zien er idd klaar uit. 

Leuk al dat gekrioel in de aarde....ze hebben het naar hun zin.

Nou het is zo ver... ik ben de Weddingcake en de LSD aan het om hakken en hierover later meer!!

20201126_161547.thumb.jpg.39d957c21cea20e4f73d4dd5117428e3.jpg

De Weddingcake is idd herma geworden dus:

20201126_162754.thumb.jpg.71aef05fa87efa03f14387e1b5c55eba.jpg

Ik had een paar dagen geleden al een zaadje van de plant af geplukt maar de schade lijkt me vrij beperkt. No worries!

Nog een grappig blaadje gevonden met een extra vinger in het midden:

20201126_163251.thumb.jpg.a8194d215ad4ab7aa7901ccfe7a334cf.jpg

Ook heb wat in de pot zitten wroeten en mijn vermoeden lijkt bevestigd namelijk dat zo goed als alles in wormenmest lijkt te zijn veranderd.

Naast compost en wormenmest was het hoofd bestandsdeel cocos en kort geleden ontdekte ik pas dat wormen hier prima op kunnen leven. Ze eten dus cocos en zetten dit om naar wormenmest:

20201126_163610.thumb.jpg.e59e724642b942eb28cfb8425942d883.jpg

Wie weet waar die naar moet kijken kan misschien de tientalle witte springstaartjes zien. (Witte streepjes)

Het krioelt er letterlijk van en dit was maar een klein stukje dus het zullen er honderden zo niet meer zijn over de gehele pot.

Op mn insta #GreenGiftOfGod komt nog een filmpje maar ze zijn in overvloed aanwezig.

Sommige zullen het een plaag/probleem noemen maar ik noem het zeer gunstig!

Springstaartjes zijn tevens een teken van een gezonde bodem en ze zijn zeer gevoelig voor vergiftiging door schadelijke stoffen.

Het zijn nuttige beestjes die wanneer ze genoeg te eten hebben uitsluitend dood plantaardig materiaal eten en verwerken en zo helpen om de bodem en andere microben te voeden.

En laat het bij mij nou net zo wezen dat ze eten in overvloed hebben:

20201126_163735.thumb.jpg.cee425d4ce27749999f02d61f3b29a8a.jpg

20201126_164228.thumb.jpg.20a1cb30f2dc163c2c518e6903880fde.jpg

Ik heb hier nog een plens water met sannies bacto overheen gegoten want deze pot gaat gewoon no till herbruikt worden.

Ik ga de boel alleen wel nog wat aanvullen met een grondje waar ik nog niet helemaal over uit ben, misschien wel gewoon pokon moestuin grond ofzo (schijnt ook bom vol leven te zitten) en de wormen en microben gaan toch voor mij aan het werk om dit volledig naar mijn wensen aan te passen.

Ik sluit voor nu even af met de Weddingcake:

20201126_162312.thumb.jpg.3261e1377b716904f79d4bdf3685cce0.jpg

20201126_162317.thumb.jpg.7261916e09299c563457d8e3b4fca9fd.jpg

20201126_162628.thumb.jpg.8badca113823a6c0aea05d4d4dec9cee.jpg

20201126_162635.thumb.jpg.15095ed8f7045e27d5cebce1cdfc3a5c.jpg

20201126_164221.thumb.jpg.c95a636fb4f7d32eb31681f644553cad.jpg

get to tha chopaaaaaaaa

gefeliciteerd!

echt puike planten , ik hoop ook een keer binnen te groeien als het legaal wordt.

Als ik een gokje zou moeten wagen zeg ik voorzichtig 100gr weddingcake.

De toppen zijn wel veel compacter dan de laatste rondes dus wie weet wordt ik nog verrast.

Vandaag heb ik even wat nieuwe grond gemaakt om mijn potten die wat ingezakt zijn weer aan te vullen. Ongeveer volgens mijn oude recept.

20201201_140220.thumb.jpg.dc100a9fc00c2fd8b5806bde7cbfd4a4.jpg

20201201_150227.thumb.jpg.c484de3e0347894efd6931ed43e41e45.jpg

20201201_151130.thumb.jpg.7713c4a740260955b00850e810e689b2.jpg

20201201_151422.thumb.jpg.b8997c670d13fb9e30d9b92b39ec7b63.jpg

20201201_151616.thumb.jpg.0b584575fa3f8a516a53e329f37b83a8.jpg

https://www.instagram.com/p/CIQk2CssOtw/?igshid=1tw8dlslxvakt

Daarna heb ik de potten hiermee gereed gemaakt voor de nieuwe ronde en hier een timelapsje van gemaakt:

https://www.instagram.com/p/CIQreJHsNoE/?igshid=owhfd287hazt 

Gewoon de oude stam weggeknipt samen met de wortelbasis. Dit fijn geknipt en terug gegeven aan de grond. Vervolgens de nieuwe grond toegevoegd, wat gras en klaver gezaaid, de oude bladeren terug gelegd en nog wat topdressing van wormenmest gedaan.

Het eind resultaat:

20201201_162203.thumb.jpg.6c309b7a6b8c979489ef59e09401891c.jpg