• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Bioman

Afzuiging buisventilator stil krijgen

Recommended Posts

Tijdens het droogproces mogen merken dat het geluid van die afzuiging behoorlijk op mijn zenuwen kan werken, ik woon dan ook in een uiterst stille omgeving (af en toe een vliegtuig uitgezonderd).

Met een appje geluid gemeten en een kast rond buisventilator gebouwd en opnieuw gemeten. De brom krijg ik behoorlijk stiller, ik ben een 10dB kwijt geraakt maar kan nog beter denk ik.

filter001.thumb.jpg.142287ba2592c44dc0ab48bd75a271be.jpgfilter002.thumb.jpg.b1738ea678ae360b4525912b8b175cc9.jpg

Binnenkant is geïsoleerd met nopachtige mousse (mijn lamp zat daar in ingepakt bij levering). Ik zou nog met ander/beter materiaal kunnen isoleren maar mijn oren vertellen me dat de grootste ruis nu bij die twee gaten (in en uitvoer) zit. Ik vermoed dat als ik dat verleng met slang, dat geluid netjes verder reist naar het uiteinde van die betreffende slang ? 

Nog een aantal vragen

1/ Brandgevaar, ik vermoed dat daar geen sprake van is aangezien er constant koele lucht doorstroomt.

2/ Ik ben nog maar weinig PVC-buis tegengekomen bij zelfbouwhokjes, is daar een reden voor ? Mijn plan is om op aan en afvoer ventilator een stuk harde buis 125 te zetten en uitwendig dus de flexibele buis aan te sluiten (betere afdichting mogelijk).

3/ Als ik een softbox aansluit met variac/dimmer dan ben ik van die brom vanaf ? welke variac dien ik dan te nemen ?

Mijn dank is groot

een variac en softbox zijn muis stil idd..zonder brom...maar je kan een softbox ook weer niet te veel dimmen....want hij koelt zichzelf met de lucht die er door heen gaat....dit is me verteld....tot hoever weet ik ook niet precies...zie jij dat ergens in een specs?

welke variac..bij welke spftbox....dat zou je bij een shop moeten opvragen....

zo te zien kan jij prima klussen....dus zelf een superstille softbox bouwen.......:D....je zou er een handeltje van kunnen maken:rolleyes:

kheb een buis ventilator op de wc zitten....maakt ook zon herrie....kzet hem ook pas aan na verlaten van die ruimte...pokke herrie:lol:

1 hour ago, DeVos said:

tot hoever weet ik ook niet precies...zie jij dat ergens in een specs?

Na wat rondlezen, lees ik ergens tussen de 30 en 50%, ik vermoed dat dat ding ook een minimum vermogen moet hebben om alle weerstand te overbruggen (en dus niet op te warmen ?), ik ben misschien wel handig in klussen maar niet zo in electro.

Ik vond deze, volgens de specs bromloos, iemand ervaring mee ?
https://www.greensell.nl/a-26585249/variac/variac-regeltrafo-500watt-aansluitkabel/#description

• Like 1

nou 30% lijkt me heel veel...dacht eerder aan 5%...maar dan zou je in de specs van de soft box afzuiger ( slakafzuiger)  moeten kijken........je kan die SLAKKEN..afzuigers los kopen....in bouwen in een superstille kast is een eitje voor jou.......op .nl forum zijn daar bouw topics voor te vinden....

ja een variac is brom loos.......tis een trafo net als een marklin treintje.....zoiets...:huh:.....of triks...treintjes:lol:

2 hours ago, Bioman said:

Ik vond deze, volgens de specs bromloos, iemand ervaring mee ?
https://www.greensell.nl/a-26585249/variac/variac-regeltrafo-500watt-aansluitkabel/#description

pfff...als je naar de 4 plaatjes kijkt....dan zie je dat er op zijn minst 2 verschillende voltregelaars zijn afgebeeld......dus ze doen daar ook maar wat bij een shop.....

die rechts onder heeft 2 beugels aan de bovenkant...

Een buisventilator heeft idd doorstromende lucht nodig om zich te koelen.

Er bestaan nog wel ander geluid isolerend materiaal.

https://www.bouwpuntshop.be/akoestische-isolatie-accorub-4cm-plaat-van-2m

Zo'n matten bedoel ik, zijn ook te koop in de doe het zelf zaak.

Op mijn softbox staat er een variac (die je had opgegeven)

Die kan je probleemloos dimmen tot op 30 à 50% van zijn capaciteit.

Ik heb een Lemmens slakkenhuis ventilator die aan rubbers hangt in een metalen kist. Is dan ook bijzonder stil.

Maar even ter verduidelijking...een buisventilator in een geïsoleerde kist hangen is geen softbox!

PVC buizen worden idd niet veel genomen voor luchtbehandeling.

Daar word meer aluminium buizen, bochten, T-stukken en flenzen gewerkt.

Heb je ook in alle maten en afmetingen.

• Like 1

Een degelijke buisfan heeft amper luchtstroom nodig om zichzelf te koelen.

Heb hier een Solar & Palau die al maanden op 20% staat te draaien en word geen graad warmer.

Het zijn juist slakkenhuizen die vooral die koeling nodig hebben.

• Like 1

2 hours ago, Tune said:

Maar even ter verduidelijking...een buisventilator in een geïsoleerde kist hangen is geen softbox!

Ik heb ook helemaal niet de intentie om een softbox te bouwen, ik wil van dat gezoem vanaf (of toch zoveel mogelijk) :D (en ik moest mijn nieuw atelier eens testen met overschotjes).

Ik zie het nut niet van aluminium ipv pvc, er komt geen hitte aan te pas dus die meerkost is voor mij een raadsel. Misschien is dat stiller ?

1 hour ago, El Magico said:

Het zijn juist slakkenhuizen die vooral die koeling nodig hebben.

Enig idee hoeveel koeling ? minimum vermogen ? als dat met variac probleemloos op 30% draait en stil is, warmt de motor dan op ? 

26 minutes ago, DeVos said:

een variak en een slak is muis stil...zeker bij 30%

Dat is een buisfan met variac ook hoor, nu mss wel niet ieder model want heb zo'n goedkope S-vents Quietline liggen en die bromt niet maar draait precies uit z'n as tss de 60-80% wat nog meer lawaai maakt dan gebrom :D

33 minutes ago, Bioman said:

Ik zie het nut niet van aluminium ipv pvc, er komt geen hitte aan te pas dus die meerkost is voor mij een raadsel. Misschien is dat stiller ?

Als je het stil wilt gebruik dan zo weinig mogelijk hulpstukken of ze nu uit metaal of plastic zijn die vergroten namelijk ieder geluid.

Dan zit je met een muisstille afzuiger maar hoor je de luchtverplaatsing enorm.

Werk zoveel mogelijk met Sonoconnect luchtslangen of nog beter maar duurder Sonodec.

33 minutes ago, Bioman said:

Enig idee hoeveel koeling ? minimum vermogen ? als dat met variac probleemloos op 30% draait en stil is, warmt de motor dan op ? 

Daar is geen exacte wetenschap van, hangt af van dingen zoals de omgevingstemperatuur, warmte van de lucht die hij aanzuigt, merk, model, enz...

Toen ik nog m'n Torin 550 gebruikte lag dit ergens tss de 35-40% en warmde hij niet op.

Ben er zeker van dat ik nog lager kon gaan zonder dat hij opwarmt maar dan draait hij niet zo soepel wat natuurlijk af te raden is want daardoor ga je hem enkel sneller verslijten.

Om u niet op extra kosten te jagen zou ge moeten zien of ge niet effe ne variac kunt lenen van iemand.

Kun je testen of je die buisfan die je hebt er bromloos mee kan dimmen hoef je geen nieuwe afzuiger te kopen.

In theorie zou dat moeten gaan maar ik zie dat je al een regelaar hebt op die fan en heb geen idee of dat problemen gaat geven met een variac.

PS: Denk dat dit m'n langste post ooit was 😂

• Thanks 1

en als je een variak...softbox met slak...sonodec slangen...hebt en nog te veel herrie maakt.....naar je zin.......dan kan je nog een geluiddemper gebruiken...:lol:....

Hartelijke dank voor alle antwoorden.  Om te testen heb ik mijn tentje met niet geisoleerde setup op zolder gezet en in een kamer op GLV. Beide waren te luid naar mijn goesting (en ik ga niet met oordoppen rondlopen :D ). De volgende testsetup wordt in een niet verwarmd/niet geïsoleerd schuurtje, ik denk er aan om een geïsoleerd OSB hok rond de tent te bouwen, dan hebben de kippen er misschien nog last van maar ik alleszins minder. 

Je hoort het nog vanop zolder? Je hebt een goed gehoor. Of ik een heel slecht. :) 

Nou ja....met mijn tinitus hoor ik sowieso al niet zo goed.

• Like 1

kweken in een koude niet geisoleerde ruimte heeft veel problemen......

geluid demper kopen is beter....

small_tab1_Serie CA

en een nog grotere softbox...met dikkere slangen....en sonodec.......doet de truuk.....om het muisstil te krijgen...

1 hour ago, Tune said:

Je hoort het nog vanop zolder?

Dat is hier geen rijhuis of villa of zo maar een oude boerderie, zolder grenst aan mijn slaapvertrek (tweesteens muur ertussen) en ja dan hoor je dat want het is hier muisstil verder, zelfs de ijskast staat in de schuur, gevoelige oortjes of verzot op de stilte, een van de twee :D.

27 minutes ago, DeVos said:

geluid demper kopen is beter....

Op mijn todolist : eens gaan luisteren in een of andere growshop.

• Like 1

6 minutes ago, Bioman said:

Op mijn todolist : eens gaan luisteren in een of andere growshop.

Als je dom advies wilt moet je dat zeker doen 😂

• Haha 1

19 minutes ago, El Magico said:

Vraag mij eigenlijk af of zo'n geluidsdemper veel meer dempt dan Sonodec.

das voor mij geen vraag.....beide gebruiken...:rolleyes:

10 hours ago, Bioman said:

zelfs de ijskast staat in de schuur, gevoelige oortjes of verzot op de stilte, een van de twee :D.

idd...ijskast kan heel irritant aan en af slaan...en sissen.......ook de trillingen:wacko:.......

ook zo irritant zijn analoge klokken van action op batterijen in je slaapkamer.......:lol:

de houten soft box ook altijd op hangen aan 4 rubbers...ivm trillingen...en ..resonatie...en met val bescherming voor het geval dat een rubber scheurt...

geluid is 1 ding...trillingen een ander....

en als je heel goed luistert...hoor je de dames roddelen over jou...:lol:...en de wormen gangen graven,....:lol:

Ik had met mijn softbox vooral het probleem dat de uitblaas geluid maakt en dat zelfde kan ook bij jou het geval zijn. Geluid verplaatst zich immers door trillingen in lucht dus je uitblaas zal altijd geluid uit komen.

Boven genoemde geluidsdemper kan werken maar kan met een buisventilator misschien te veel weerstand geven en ten koste gaan van de capaciteit.

Ik heb het zelf opgelost door een stuk sono connect van 60cm aan de uitblaas te hangen dit scheeld pakweg 80% van het geluid. 

Sono connect is een flexibele buis met isolatie er omheen en functioneert als een soort demper.

15999976695493416940241461111110.thumb.jpg.fe411f3f52393cfe946ccfd385bb2ba7.jpg

15999977137717397758401199024700.thumb.jpg.d6577321eb1274fdf2667cdef46a8c6e.jpg

En ook ik heb idd die variac o-matic staan zoals je ziet.

Mijn eerste buisventilator is na een jaar wel slechter gaan werken maar die zijn eigenlijk vaak ook helemaal niet geschikt om te dimmen.

Verder dimt een variac alles wel echt perfect en zonder brom. Dit aparaat snijd de sinus van de cruve af (verlaagd de effectieve spanningswaarde) terwijl de frequentie behouden blijft.

Het allerbeste is idd een grote softbox met zware overcapaciteit en deze dan bijvoorbeeld 50% terug dimmen.

Ook staat mijn softbox op schuimmatten want dat scheeld ook iets aan trilling maar ophangen in rubbers is nog beter