• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
fsmidt

drogen wiet

Recommended Posts

ik weet dit gaat stof doen opwaaien.

ik ga zelf eens proberen om verse natte toppen te drogen in een afgesloten container met silica gel.

heb een dikke 2kg besteld met een absorptie van 35% van het toegepaste silica gewicht m.a.w 1kg kan 350gr vocht tot zich nemen.

de silicagel heeft oranje indicators er tussen zitten welke van oranje naar groen verkleuren,groen betekend verzadigd.

ik heb een ikea box van een dikke 10L  met een zakje silica van 150gram waarin een laagje Double Blanche ,stom stom stom genoeg heb ik deze niet gewogen.

met opzet niet teveel silica erin om het niet te snel doen opdrogen.

we starten met 75% vochtigheid en we zullen zien waar dit eindigd.

20200911_195552.thumb.jpg.a985a67cc184db18872ef952625c6781.jpg

20200911_195625.thumb.jpg.fe25c86886d6ef440205297a992db938.jpg

• Thanks 1

Als je de temp laag houd kan je wel meer silica toevoegen hoor, het zal pas echt heel snel opdrogen wanneer temp rond 28 graden komt.

Denk dat het nog wel riskant is hoor wat je probeert.. zit de silica in een 100%lekdichte zak?

• Thanks 1

ik zie niet in wat er mis kan gaan...drogen is vocht onttrekken....het vocht gaat in de silica...en de temp blijft zoals die is....kamertemperatuur.

al had ik de topjes liever op een gaas of netje gelegd....

idd als je de toppen en silica gewogen had....zag je het gewicht in de silica trekken.....en in het papier een beetje neem ik aan...

een beetje verluchten en hutselen doe je als ze in een netje liggen ook....

• Thanks 1

het is idd een beetje te overhaaste test, maar ik bekijk het als een experiment welke hopelijk verbeterd zal worden.

mooier had geweest dat de silica en de wiet een beetje meer gescheiden zouden zijn en dat de wiet automatisch gehusseld zou worden :)

we zijn nu zeg maar 12uur verder en de Rh staat nog steeds rond de 70%.

ik had eerlijk verwacht dat het met deze kleine hoeveelheden veel sneller zou gaan en veel droger zou zijn.

de vraag dat het netje lekdicht is kan ik niet met 100% garanderen,deze werden er bij geleverd,er kunnen iig geen bolletjes uitvallen,ik heb het zakje goed geschud en er valt geen poeder of iets dergelijks uit .

ik heb gelezen dat het niet giftig is,  "do not eat " wat wel eens op die zakjes staat geprint slaat meer op verstikkings-mogelijkheden,als er poeder uit zou lekken zal dit uiteraard de smaak en de giftigheidsgraad niet verbeteren.

op internet heb ik al meerdere discussies gelezen en daar spreekt men over dat het veel te snel zou drogen etc ,nou dit is in mijn ogen dus al niet waar en ik denk juist dat het wel een manier kan zijn om het natste er vanaf te halen om het vervolgens te gaan curen or what ever.

de volgende stap is om er meer silica-gel in hangen,hier heb ik tenslotte 2 KG van liggen en zoals mijn vader altijd zegt "in de verpakking doet het niks"

ik heb nog zo`n datalogger liggen (ht2000) deze kan ik er ook bij in leggen, kun je mooi zien hoe het verloop is en daarmee een tijd bepalen voordat het te droog wordt,ik geloof zelfs dat er een alarm op zit wanneer er een waarde wordt overschreden.

ideetjes zijn welkom

Je moet de silica open leggen in een bak. Silica in een zak is riskant, er kan echt een zak met vocht worden onttrokken wat er weer uit kan lekken ook.

• Thanks 1

ik heb laatst pollen geklopt in een 2 bakken systeem  op een trilplaat.

ik zou in de onderste de silica kunnen strooien en in de bak erboven de te drogen wiet.

zou ik moeten checken of deze luchtdicht zijn.

• Like 1

Dat is wel een goed idee ja.

Kijk naar een vochtvreter, die heeft vaak twee compartimenten, een voor de silica, en eronder een lekgedeelte. Temperatuurschommelingen laten vocht weer uit de silica

• Thanks 1

Leuk experiment!

Dat herinnert me eraan dat ik dit ook wil proberen.

In de update van mijn guerillagids heb ik een kleine passage over een ervaren kweker uit Alaska die dit al jaren zo doet. Ik denk dat hij de wiet droog heeft op 3 a 4 dagen, maar voor de zekerheid kan je best die passage eens terugzoeken.

Het lijkt me persoonlijk wel goed niet te traag te gaan, anders geef je schimmels de kans denk ik dan...

Ik volg :)

• Like 1
  • Thanks 1

hey Outdoor leuk dat je even binnen wipt vanuit het verre waar was het ook alweer.

41 minutes ago, Ritalin666 said:

Dat is wel een goed idee ja.

Kijk naar een vochtvreter, die heeft vaak twee compartimenten, een voor de silica, en eronder een lekgedeelte. Temperatuurschommelingen laten vocht weer uit de silica

ik heb deze gekocht https://www.amazon.nl/Wijsheid-Herbruikbare-Oplaadbare-Desiccant-Trekkoord/dp/B07QRRHJV3/ref=sr_1_6?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=silica+gel&qid=1599589684&sr=8-6

ik heb je gids even opgezocht en zet de link hier bij,leuk dat er meer dezelfde gedachtes hebben.

het idee kwam toen DeVos het over het drogen van stuifmeel had met silica 

• Thanks 1

kzou dr 3x zoveel silica in doen....om zo snel mogelijk onder de 60% te komen ivm schimmels...en dan evt minderen met silica...en dan proberen tussen 50 en 60% te blijven...

naar die kleur indicatie hoef je niet te kijken.....je hebt je lv meter...

• Thanks 2

1 hour ago, Janwiet said:

Heel interessant @fsmidt! Ga je de silica er dan uit halen als de Lv rond de 60% is om vervolgens verder te gaan met curen? 

de mooie toppen komen in glazen potten, hier kan het vocht zich mooi herverdelen na de tijd af en toe even checken of zo`n 62% pakje erbij in.

de rest maakt niet zoveel uit als het maar goed droog is ,dit verdwijnt in de alcohol om olie van te maken en hier moet niet teveel vocht in.

1 hour ago, DeVos said:

kzou dr 3x zoveel silica in doen....om zo snel mogelijk onder de 60% te komen ivm schimmels...en dan evt minderen met silica...en dan proberen tussen 50 en 60% te blijven...

naar die kleur indicatie hoef je niet te kijken.....je hebt je lv meter...

er hangen nu 3 zakjes in.

ja weet je ik had geen idee hoe het zou gaan en er zat ook een nacht tussen zodat ik niet kon controleren.

voor het zelfde geld was het kurkdroog geweest.

achteraf....

14:00 Rh75%  nu 14:25 op Rh 65% maar dit zegt nog niks over het vochtgehalte van de toppen.

bij 55% ga ik even voelen.

• Like 1

je kan het een beetje inschatten.....

vb   100 gram nat is ong 20 gram droog dus dr moet ong 80 gr water uit....

500 gr van jou silica kan x35%= 175 gram vocht bevatten max...volgens fabriek opgave......en dan neem ik aan als je het in een bodem laag legt..dus de vochtige lucht er goed bij kan..

direct na knippen komt er uit de wonden veel vocht...dus snel op 60% rv in de lucht komen is wel aan te raden....

of er veel of weinig lucht in de kist zit...is niet zo van belang...als er maar niet telkens nieuwe lucht in de kist komt.....maar 2 of 3 keer per dag even hutselen doe je met bloemen in een netje ook....( tikkies geven aan de onder kant van het netje zodat de budjes om draaien...)

maar dit gaat wel goedkomen:).....of je nu een ont vochtiger hebt of silica....tis beide...onttrekken van vocht ...

1 hour ago, fsmidt said:

na de tijd af en toe even checken of zo`n 62% pakje erbij in

https://www.dutch-headshop.eu/boveda-boost-62-humidity-regulator zoiets bedoel je? Die ga ik inderdaad ook bestellen. Enige wat ik dan wel vaag vind is hoe droog je de wiet in de pot moet doen. Te droge wiet zal ook met zo'n pakje toch niet meer beter worden en curen lijkt me? 

nu na een uur is de Rh 55%  even husselen, de toppen voelen nog niet als 55% ,hup deksel er weer op ennnnn wachten.

1 hour ago, Janwiet said:

https://www.dutch-headshop.eu/boveda-boost-62-humidity-regulator zoiets bedoel je? Die ga ik inderdaad ook bestellen. Enige wat ik dan wel vaag vind is hoe droog je de wiet in de pot moet doen. Te droge wiet zal ook met zo'n pakje toch niet meer beter worden en curen lijkt me? 

daar heb je helemaal gelijk in..

als het droger is dan die 62% dan worden de toppen gevoed met vocht tot ze weer 62%.

maar je moet niet gaan denken dat kurkdroge wiet weer zo wordt dan als je gedroogd hebt tot 62%.

de geur is er op een of andere manier van af.(verdwenen terpenen misschien?)

voor deze test deed ik het in een doos en lag het bij mooi zonnig weer in de kas en afwachten tot het droog aanvoelt daarna in zo`n grote gripbag om de vocht her te verdelen en dan curen in glazen potten en af en toe de deksel eraf .

ik heb dus een partij te lang laten liggen maar nadat het weer rond de 60% zat had het niet die lekkere geur van hetzelfde soortje wat wel goed gegaan was.

vandaar ik het ook rustig aan wil gaan doen, als het natte er van af is valt het schimmelen wel wat mee is mijn ervaring.

na gebruik doe ik die zakjes weer in een gripbag waar zoveel mogelijk lucht uit is geperst.

• Like 1

19:00 weer even gecheckt Rh staat al een tijdje op 55% even gevoeld en is nog niet droog genoeg maar durf het wel in een pot te doen om te curen.

we wachten nog even,wil kijken hoe het verloopt.

maar zeker voor herhaling vatbaar.

6 minutes ago, DeVos said:

oke.:D..best snel....probeer eens de silica te wegen voor en na het drogen in de oven...?...

zal ik doen...