• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sign in to follow this  
Bioman

Trichoomvraag

Recommended Posts

Noobvragentijd ...

Daarnet een suikerblaadje geknipt van mainliner in de kas en tot mijn verbazing zie ik veel milky en beetje amber. Die bloemen moeten volgens mij nog beginnen zwellen terwijl het buitenexemplaar met goede en dikke toppen amper milky te noemen is.

Dat buitenexemplaar zit ook al verder wat vergeling betreft mijns inziens want bij dat kasexemplaar staat alles nog wel heel groen.

tricho0710b.thumb.jpg.b6318cc64332b1d42b69eb4a91c2e056.jpgsuikerblad0710a.thumb.jpg.5f2841e57b566ed3c61a9f2fe1bc50f9.jpg

Het lijkt er op dat alle signalen (vergeling, oranje stampers, trichomen, zwellen toppen) wat door elkaar lopen, nu vind ik het niet erg om nog wat te wachten maar is er een simpele verklaring voor ? 

Hoe snel dat wisselt van milk naar amber valt waarschijnlijk ook niet uit te drukken, tis de eerste keer dat ik kijk onder microscoop in de kas (met wat amber), buitenexemplaar knip ik om de twee/drie dagen eens wat af en dat blijft maar hangen tussen clear en milky, ik zie niet echt evolutie.

Is er een verschil tussen toppen en suikerblaadjes ? onder en bovenaan ? links en rechts ?

Naar mijn gevoel zijn die toppen helemaal nog niet klaar of blijven die gewoon fluffy en klein ? (teveel topjes ?)

groenetop0710.thumb.jpg.e35533d967bf1224e65beaceace7fc82.jpgkleinetop0710.thumb.jpg.f7bebb4c39dfd37c9c0dad9661c4f562.jpg

Ter vergelijking, een top van een der stekken

stektop.thumb.jpg.b56e2742eaec0643e70e526864c2bf96.jpg

Nee die toppen zijn zeker nog niet klaar. Het is bekend dat de trichomen op de suikerblaadjes voorlopen op de trichomen van de toppen. Maar waarom het dan tussen die kas en tuinplant zoveel scheelt weet ik ook niet. 

• Like 1

18 minutes ago, boswandeling said:

Het is bekend dat de trichomen op de suikerblaadjes voorlopen op de trichomen van de toppen

Dat wist ik niet, bedankt.

Verschil kas en tuin kan vanalles zijn want buiten dat het hetzelfde soortje is, is er niks het zelfde. Mainline terwijl andere gesnoeid is naar bushmodel, ene zonder regen overdekt in een pot terwijl andere in weer en wind buiten, mogelijks lichtvervuiling door straatlantaarn terwijl andere in the middle of nowhere enzovoort.

Ik heb vorig jaar in een tomatenkas van 1,20 bij 2 meter gekweekt, en ik merkte naast een enorme rot ook dat de planten door de relatief hoge Lv in de stress gingen. Zou dat bij jou ook hetgeval kunnen zijn?

https://www.cnnbs.nl/dumb-dumber-kweken-buiten-wiet/

Het eindigt op het punt dat de kas staat, maar dat was ook eigenlijk het einde van de kweek, wat een drama :D

3 hours ago, kritischemassa said:

Ik heb vorig jaar in een tomatenkas van 1,20 bij 2 meter gekweekt, en ik merkte naast een enorme rot ook dat de planten door de relatief hoge Lv in de stress gingen. Zou dat bij jou ook hetgeval kunnen zijn?

Het eindigt op het punt dat de kas staat, maar dat was ook eigenlijk het einde van de kweek, wat een drama :D

Ik denk dat die luchtvochtigheid meevalt, het volume is groter en die plastic is zo gehavend dat dat voor veel circulatie zorgt, dat is nooit afgesloten. Tomaten blijven het redelijk doen, zonnebloempitten drogen zonder schimmel. Nu heeft alles wel zijn limiet dus zolang de wind blijft waaien, maak ik me niet al teveel zorgen. Drie dagen strontweer en dat wordt iets anders.

Over tomaten en luchtvochtigheid

Dat metertje gaf daarstraks iets van rond de 65, en zoals te zien, staat die kas redelijk open.

kas0710.thumb.jpg.ba00a3751219af203e5d0413ce2339fd.jpg

• Thanks 1

Ja ik noemde het ook maar omdat ik ook wat wilde zeggen eigenlijk :D (!) Je kas ziet er inderdaad heel ruim en luchtig uit, en als ik zo kijk heb ik niet de indruk dat het daar druipt, de grond zal ook wel wat doen qua vochtregulatie. Dus, ik heb geen flauw idee :D

Ja die joint net was lekker 

9 hours ago, boswandeling said:

Het is bekend dat de trichomen op de suikerblaadjes voorlopen op de trichomen van de toppen

Dit is zeker waar. Bij mij waren van de goeie first kings de trichomen op de suikerblaadjes 80% amber, maar in de toppen hooguit 10%. Kijk dus zo dicht bij de kern van de top als mogelijk. 

• Like 1

10 hours ago, kritischemassa said:

010-04-oktober-2019-5.jpg

ja jammer.....:wacko:...zo rot alles weg...:wacko:

je had hem uitsluitend als dakkie moeten gebruiken.....gewoon aan alle 4 de kanten open moeten maken....zodat de wind er vrij door kon.....

de toppen droog houden....dat doet de truuk...:)

die kas folie houd wel 20% licht tegen......dus met een droge dag.....meteen eraf halen...

• Like 1

1 minute ago, DeVos said:

010-04-oktober-2019-5.jpg

ja jammer.....:wacko:

je had hem ook als dakkie moeten gebruiken.....gewoon aan alle 4 de kanten open moeten maken....zodat de wind er vrij door kon.....

de toppen droog houden....dat doet de truuk...:)

die kas folie houd wel 20% licht tegen......dus met een droge dag.....meteen eraf halen...

Ja dat was ook oorspronkelijk het plan voor dit jaar, maar ineens ging ik verduisteren... 

:D

16 hours ago, kritischemassa said:

Je kas ziet er inderdaad heel ruim en luchtig uit,

Groeten uit de toch niet zo luchtige kas
rot0810001.thumb.jpg.8b5a71444868e7ab973839ba4bba8ddf.jpgrot0810002.thumb.jpg.f9ffa1b282ccbada6dbc866f910ed4d4.jpg

Alsof de duivel er mee gemoeid is, eerste rot gespot op de mainliner en een viertal toppen verwijderd. Tis nog in mini-ministadium maar belooft weinig goeds, idealiter haal ik volgende woensdag het mooie hopelijk drogere weer ??? Zelfs onder de microscoop ziet dat er redelijk onschuldig uit, begint dat eerst op blad of start dat van binnen uit ?  (wel een mottige kleur dat rot)

rechtsboven

370577474_Schermafbeelding2020-10-08om08_56_26.png.cf706c0d7a7bbfdf4b6db6dbef650904.png

2 hours ago, kritischemassa said:

Als je in mijn BB verslagje kijkt kun je zien hoe je netjes scherpstelt op de aansteker

zegt de man met de foto's met tuinstoelachtergrond waar elke processor horendol van wordt :D (alsof al dat groen nog niet erg genoeg is voor die arme chip)/

Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald dus ik zal uw gouden raad meenemen in mijn scherpte-diepte-composities.

• Haha 1

Ja, qua composities en fotografische technieken moet je idd bij mij zijn, een natuurtalentje :D:D:D:D

Maar klote die rot... was bij mij net zo, maar het kan dan echt hard gaan

Sterkte

Rot kan razendsnel verspreiden, dus haal ruim om het zichtbare heen weg. Het komt van binnenuit dus zodra jij het ziet, zit het er al een tijdje helaas.. 

Als je al een viertal toppen hebt verwijderd, zou ik het hele ding maar omhalen. Kans lijkt me reëel dat je dalijk niks overhoudt en dat is al helemaal zonde... 

• Thanks 1

2 hours ago, Janwiet said:

Als je al een viertal toppen hebt verwijderd, zou ik het hele ding maar omhalen.

Dat is het moeilijke he. Candy die buiten staat, had vorige week ook al rot maar die verspreiding valt best mee. De toppen beginnen ook veel meer te plakken dus elke dag is gewoon extra maar tis een stijle bergrit aan het worden voor de dames, ik check elke dag en de kas meermaals, het moment van omhalen is er aan aan het komen maar eigenlijk is het gewoon jammer dat het seizoen er bijna op zit, volgend jaar beter (en vooral vroeger!). 

Ook even gedacht om die mainliner met kuip en al de tent in te zwieren en nog snel even wat HPS-zomer te gunnen maar dan moet ik ergens anders drogen, tent nog op een degelijke plek zetten enzovoort, veel te veel werk...

3 minutes ago, Bioman said:

eigenlijk is het gewoon jammer dat het seizoen er bijna op zit, volgend jaar beter (en vooral vroeger!). 

Helemaal mee eens, volgend jaar begin ik ook vroeger en dan ook meer met auto's en snelle soorten. Het is zonde om een plant mooi te zien groeien en vervolgens 1-2 weken voor het einde alles te zien wegrotten... That's life in West-Europa, dus ik ben er ook niet rouwig om, maar met de kennis die ik nu heb zou ik geen risico meer durven lopen. 

Je kunt die plant inderdaad naar binnen halen, maar ik merk dat rot binnen net zo hard doorgaat dus ook dan zul je heel nauwkeurig moeten kijken waar het al zit en dit ook grondig weg moeten halen. 

23 hours ago, Janwiet said:

Rot kan razendsnel verspreiden

Dat merk ik, plant (stek) die gisteren gezond leek, vandaag een hoop grijze toppen uitgehaald, het gaat idd razendsnel. Mainliner slechts één plekje gevonden...het argument "omhalen" begint steeds logischer te klinken, echt jammer, dat plakt en ruikt maar moet minstens nog een week...

rot.thumb.jpg.647300e12f8ef7c7b288a51cb321b447.jpg

Tegen beter weten in, gesnoeide stek bij tomaten gezet onder afdak, onder het motto "keep your friends close but your ennemies closer" wil ik die schimmel toch wat beter leren kennen...Ik verwacht dat die schimmel ook bij drogen de kop op kan steken dus even aankijken of het verwijderen en droogzetten (wat in de serre ook wel is) iets oplevert /

rotonderafdak.thumb.jpg.781054e384ebe60a7c75ee65eb1a788e.jpg

Vraag voor @DeVos (of anderen) : denk jij dat ik beter alles uit de serre haal en onder dat afdak zet ? Lijkt me met huidige misttoestanden en wind en regen niet echt veel winst op de luchtvochtigheid. Het rot in de serre gaat wel een pak sneller en breder dan hetgeen ik bij buitenexemplaar zie ... je ne sais pas.

klote man... ja ik weet het niet... ik zou de dikste toppen oogsten en drogen en kijken wat de kleinere topjes en het fluff nog doet... maar goed, dat zou ik doen, ik weet niet wat wijs is...

Ik zou ze uit de kas halen idd, tenzij je de kas wat zou kunnen verwarmen is de winst nu verwaarloosbaar. De dikste toppen knippen en drogen, daar zit sowieso het gewicht altijd in, de rest wat verder af proberen te laten rijpen onder het afdak. 

8 minutes ago, kritischemassa said:

ik zou de dikste toppen oogsten en drogen en kijken wat de kleinere topjes en het fluff nog doet

Precies wat ik ook doe idd. Ik heb gisteravond een 'te vroeg' geoogste Guerilla Gold geprobeerd en ik werd er heerlijk high van, dus vroeg oogsten hoeft echt niet altijd slecht te zijn :D

Nadeel afdak is een straatlamp, er zit dus wel wat lichtvervuiling op (of ik moet verduisteren of slepen), geen idee of dat nog kwaad kan in deze fase.

15 minutes ago, Bioman said:

Lijkt me met huidige misttoestanden en wind en regen niet echt veel winst op de luchtvochtigheid

Dat lijkt mij ook idd. Bij mij sloeg rot pas echt toe toen het 's ochtends mistig was. Regen lijkt me niet eens de boosdoener. Zoals Vos al vaker heeft gezegd maakt regen weinig uit als het maar blijft doorwaaien, alleen dat doet het de laatste twee weken ook niet na elke bui.. 

• Like 1
  • Thanks 1

18 minutes ago, Tat2peet said:

Ik zou ze uit de kas halen idd, tenzij je de kas wat zou kunnen verwarmen is de winst nu verwaarloosbaar. De dikste toppen knippen en drogen, daar zit sowieso het gewicht altijd in, de rest wat verder af proberen te laten rijpen onder het afdak. 

ja hier kan ik me wel goed in vinden.....ik denk dat het lastig wordt....er komt ook steeds minder wind als het het weerbericht goed begrijp......

zet ze ook wat hoger op een tafel ofzo...onder het afdak......lv is op de grond altijd hoger.....probeer het maar in huis...

plantjes voor een zaden kweek die al 7 of 8 weken bloeien ...gewoon binnen voor een raam zetten....dan rijpen ze gewoon verder af....probleemloos...

• Thanks 1

19 minutes ago, Bioman said:

Nadeel afdak is een straatlamp, er zit dus wel wat lichtvervuiling op (of ik moet verduisteren of slepen), geen idee of dat nog kwaad kan in deze fase.

nee die gaan niet meer om....en zeker niet in een week...bij einde bloei

• Like 1

Hartelijk dank voor de antwoorden, je wil dat gepingpong in mijn hoofd niet horen :D en het is nu ook niet zo dat er niks ophangt. Als ik een schimmel was, wist ik het ook wel.

Ook even langs buitenexemplaren gewandeld, de OG lijkt niet echt te kreunen, integendeel en daar zit dat lieveheersbeest nog steeds ^_^ , ik brand kaarsjes voor deze dame.

Ik durf wel de conclusie te trekken dat buiten minder last heeft dan binnen momenteel, das nieuw voor mij maar ik kan het wel volgen...

Ben aan het denken om de kas gewoon om te bouwen tot afdak, zijkanten even met cutter bewerken en wat verhoogjes verzinnen.

lieveheersOG.thumb.jpg.ad986ea4df2e58daba087e2d3de9d1b7.jpgog09910.thumb.jpg.220da4e5fb362b838b2deba904543be5.jpg

De half geoogste candy hangt daar doorweekt als een dweil tussen de netels en het hoge gras, geen centje rot te bespeuren, bijna een waterplant maar wel discreet met nog wel enkele lekkere toppen.

candycut0910.thumb.jpg.fc498c2bce80272dcb3f84665a446f31.jpg

Voor de kas had ik wat gehoopt op minder regen en meer zon volgende week