• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
kritischemassa

KritischeMassa kweekt 2 mohammeds - Sanlight q3w op 60x60

Recommended Posts

Hoi, 

Ja nou goed, wie mijn eerder topics volgde zag het er waarschijnlijk al wel van komen, maar ik kweek binnen wiet :o 

Ik heb twee zaadjes netjes in een koffiefilter en in een zakje gedaan, ongeveer een uur geleden.

Twee potjes aarde staan mee op te warmen in de verwarmde kast. Hij staat nu op 20 gr zonder afzuiging of ventilatie. De aarde moet op temperatuur komen en de zaadjes natuurlijk ontkiemen.

Geen foto's vooralsnog, niks te zien :D

Zaterdag 10 oktober Dag 0

niks te zien ;(

• Thanks 1

1 hour ago, Tat2peet said:

Ik volg je! Succes deze ronde, hoe lang ben je van plan voor te groeien?

Ik kwam hier voor suggesties :D ik wilde scroggen deze ronde, dus wilde in ieder geval voorgroeien tot het scrogrek netjes volzit, dan heb ik een standaard Bonanza kast als groeihoogte. Maar, ik begreep dat jij al vaker met het bijltje heb gehakt, dus als je tips hebt graag. Ik heb alleen in 2008 een keer een cfl scrogje gedaan... dat was geen succes. Wilde het dit keer wat beter aanpakken zodat de enige faalfactor is gereduceerd tot... ik, lekker eenvoudig.

Ik wil op Plagron All-Mix groeien en wilde uitgeputte allmix als voorgroei grond gebruiken.

Moet ik die gebruikte all-mix sterilseren?

Heb zelfs geen idee hoe hoog ik die lamp moet hangen straks... :D gvd

dit gaat lachen worden, let op mijn woorden :D

help

• Like 1

Ik zou graag advies willen mbt tot het volgende:

Ik verwarm de kast met een thermostaat en 2x45 watt elementen.

Vannacht heb ik proefgedraaid, zonder lamp maar met afzuiging en het lukt me niet om, met afzuiging aan, boven de 18 graden te komen, nu al, en dan moet het nog januari worden. 

Nu vermoed ik dat ik heel veel warmte verlies zonder dat er noodzaak is en overweeg ik het om te draaien, ik zet de tubes op een tijdschakelaar zodat ze aangaan op de het moment dat de lamp uitgaat en ik zet de afzuiging op de thermostaat en vertel hem dat hij moet afzuigen tot het weer 18 graden is, let wel, altijd, dus ook als de lamp aan is.

Of moet ik over een alternatief gaan nadenken, en de afzuiging via een gecombineerde thermo,- en hygrostaat koppelen?

edit

https://www.cnnbs.nl/afzuiger-thermostaat-stabiel-kweekklimaat/

kennelijk is hier dus al over nagedacht, fascinerend :D

verwarmen is 1 ding....maar je zuigt ook af om de lv binnen de perken te houden.....kweet niet hoe vochtig de ruimte is waar je hokje staat...en de planten verdampen nog even door als de lamp uitgaat...

Dat snap ik, daarom dacht ik aan een hygrostaat, maar ja alleen schakelen op Rv met verwarming is ook niet slim, dus dan kom je uit op een T Rv schakeling.

Maar ik heb inmiddels wat meer zitten lezen en thermostatische afzuiging schijnt vaker gebruikt te worden. En kijk, het is ook welke temp ik instel he, als ik terugkoelen naar 17 graden doe dan staat dat ding vaker aan dan uit, als voorbeeld, maar ik verwacht dat dat vooral een beetje aankijken is...

41 minutes ago, kritischemassa said:

Dat snap ik, daarom dacht ik aan een hygrostaat, maar ja alleen schakelen op Rv met verwarming is ook niet slim, dus dan kom je uit op een T Rv schakeling.

Maar ik heb inmiddels wat meer zitten lezen en thermostatische afzuiging schijnt vaker gebruikt te worden. En kijk, het is ook welke temp ik instel he, als ik terugkoelen naar 17 graden doe dan staat dat ding vaker aan dan uit, als voorbeeld, maar ik verwacht dat dat vooral een beetje aankijken is...

ik denk dat je gewoon een ontvochtiger in de ruimte moet zetten  waar je hokje staat......op een ingestelde lv waarde... als je niet naar buiten uitblaast......want al het water wat je de plant geeft...wordt verdampt en blijf dus in die ruimte hangen.......en die ruimte ventileer je in de winter niet want dan gaat de warmte de ruimte uit...

khad van de zomer een mobiele airco gehaald met de hitte golf voor de slaapkamer....geen zin in tropen nachten....want twas niet te doen voor me.............en toen ik goed keek...zat er ook een ontvochtiging progamma op.....hij haald 1.2 liter per uur max uit de lucht......das best veel.....en dan hoeft de deslang niet naar buiten.

een vergelijkbare ontvochtiger single unit zit rond de 150 euro...

Tijdens de huidige test, dus zonder lamp maar wel met tubes en de temperatuur ingesteld op 18 graden draait de afzuiging ongeveer om de 20 minuten een minuut of 10, ik zou het eens moeten timen, maar ik was net weer even bezig in die kast en dat koelt goed.

1 minute ago, DeVos said:

khad van de zomer een mobiele airco gehaald met de hitte golf voor de slaapkamer....geen zin in tropen nachten....want twas niet te doen voor me.............en toen ik goed keek...zat er ook een ontvochtiging progamma op.....hij haald 1.2 liter per uur max uit de lucht......das best veel.....en dan hoeft de deslang niet naar buiten.

een vergelijkbare ontvochtiger single unit zit rond de 150 euro...

:D een airco is een ontvochtiger op zich, koele lucht kan veel minder vocht bevatten dus dat druipt er meteen uit als condens, ik hou het even in de gaten, en ik ben benieuwd naar de mening van @Tat2peet want ik begreep dat hij ook minimaal afzuigt, weliswaar met CO2 maar toch. Ik lees ook niet echt negatieve verhalen over temperatuurgereguleerde afzuiging, maar ik ben me nog aan het inlezen.

De zaadjes zijn nog niet ontkiemd en liggen heerlijk warm.

tis een 2 in 1 apparaat.....als mob airco is met de slang naar buiten.....als ontvochtiger staat hij gewoon in de ruimte.....)

eigen lijk ook 3 in 1 apparaat....je kan hem ook als ventilator gebruiken...:D

en duurdere types kunnen ook als elec kachel gebruikt worden...

• Like 1

19 minutes ago, kritischemassa said:

Ik lees ook niet echt negatieve verhalen over temperatuurgereguleerde afzuiging, maar ik ben me nog aan het inlezen.

meten is weten........met een data logger weet je alles...;)

https://www.weedforum.eu/wietforum/topic/7064-550-m3-can-lite-filter/?tab=comments#comment-249878

met co2 kweken moet je ook ontvochtigen....want als je het vocht niet naar buiten blaast....moet het toch ergens heen...

er zijn ook data loggers met co2..meting..

• Like 1

Voorlopig is er nog geen nood aan de man. En temperatuur en Rv loggers is mooi spul, maar eerst eens even kijken hoe het loopt, de afzuiging zit zo weer op 100% van de tijd, het is ook niet zo dat ik maandag toprot verwacht :D. eerst voorgroeien en een beetje spelen met die kast om te zien hoe het allemaal werkt.

Iedereen heeft zo z'n eigen vuistregels, maar ik reken op 1m3/h per watt elektrisch vermogen. Gedurende de groei kun je je ventilator ook uitzetten (door je tubes zul je wel wat thermische trek krijgen waardoor je in de basis "iets" ventileert), een hoge RV waarderen je planten vaak wel. Er zijn doodsimpele regelaars die op basis van temp en RV je ventilator kunnen regelen. Eerlijk is eerlijk, in mijn geval zijn mijn ruimtes geconditioneerd met verwarming en koeling, maar dat is natuurlijk luxe.

• Like 1

37 minutes ago, Tat2peet said:

Eerlijk is eerlijk, in mijn geval zijn mijn ruimtes geconditioneerd met verwarming en koeling, maar dat is natuurlijk luxe.

Daarom bel ik nou juist bij jou aan :D

Mijn idee was om te kijken wat de lamp (120watt) minimaal aan warmte geeft in die kast, en daar onder de afzuiging op afstellen, zodat je altijd als de lamp aan is afzuiging hebt.

De tubes, samen 90 watt gaan aan als de lamp uit gaat, de temperatuur mag dan best zakken tot het afschakelpunt van de afzuiging dacht ik. Dat is ook niet meteen, dus de planten krijgen tijd om in te dutten.  Ik denk dat ik gewoon goed moet monitoren wat de Rv doet en de temp en aan de hand daarvan de stekkers omprikken als de Rv uit de hand loopt, ik bedoel die afzuiging staat zo weer op 100% van de tijd, en in de vegetatieve fase ben ik niet heel bang voor hoge Rv's als ze incidenteel zijn dan he, en dan ingrijpen.

Ik wil ook gevoel voor die kast krijgen voor ik weer een paar honderd euro aan meet en regeltechniek koop, en geloof me, als je me zou kennen weet je dat dat er van gaat komen :D

Edit:

ik heb die tubes juist gekozen op ongeveer 80% van de lamp qua warmteproductie, dat leek me om temperatuurschommelingen te voorkomen het beste...

Denk dat je de goeie weg inslaat zo, kijk het eerst een een paar dagen aan. Heb je niet zo'n klein weerstationnetje ergens rond slingeren? Die geven ook vaak een minimale en maximale etmaal temperatuur aan. 

• Like 1

ja ik heb er één maar die is niet op afstand, dus ik dacht er aan om deze te kopen:

https://www.bol.com/nl/p/cresta-dtx250-digitaal-weerstation/9200000039051947/?bltgh=jj0Aw9qYc977KUhpaxxDJw.hU4BVIDrXQZeCnMs2llJcw_0_26.27.ProductTitle

Simpel ding, maar wel met externe temperatuur en Rv sensor. Maar ja, dan hoor /lees ik weer over loggers, of over hygrostaten en dan denk ik, ja, als ik, bijvoorbeeld een hygrostaat koop meet ik ook al Rv. Dus ja ik twijfel, aan de andere kant ik heb ooit al zo'n weerstation gekocht, met kleurenscherm, vond ik mooi... maar wat een p*kke-ding. Die zwart witte van Cresta is dan mooier, dus ik kan ook net doen of ik die voor in de woonkamer heb, zet ik dat kitsch ding met externe sensor in de schuur, want ik had al geprobeerd de externe sensor van de Kitsch weerstation in de kast te hangen, maar die had geen bereik meer in de woonkamer.

Dilemma's en ook vooral Dilemma's

Cresta besteld, want ja, zo weet ik ook niks tot ik het deurtje open, en dat deurtje is sowieso een punt. Maar goed, ik verzin wel iets.

w2i2NfV.jpg

Maar, we are go,, lamp is aan.

Ik zag gisteren al een wit puntje bij de twee zaadjes en ik vond het vandaag tijd om ze te planten. Twee dochters, midden in de bevalling. Ik heb ze Arabische namen gegeven, want ja, een strain die Mohammed heet, dat vraagt er om. Dus ze heten 1 en 2.

Het is een comfortabele 24 tot 20 graden in de propagator, wat de kast nu is tenslotte.

Stats:

Dag 3 zaad is aan het ontkiemen, dag 1 in aarde

Tijd aan lamp 02:00 (140 W)

Tijd uit lamp 22:00

Tijd aan verwarming 22:00 (90 W)

Tijd uit verwarming 2:00

Afschakeltemperatuur Afzuiging 20 gr C

Huidige Temp in de kast (lamp aan, tubes uit) 24 gr C

Omgevingstemp 18 gr C

Lamphoogte vanaf potrand 40 cm

Omgevings Rv 50%

Ik twijfel over die temperatuur, vooral de onderwaarde. Ik vraag me af of ik die ga halen als het vriest in januari. Rv maak ik me voor de winter echt geen zorgen over, die is dan sowieso laag, maar die temperatuur. Ik zit te denken, als ik nog een thermostaat haal en een buis van 50 W. En ik regel de totale verwarming op 20 graden en lager aanspringen, en de huidige thermostaat op afzuigen tot 20 graden en dan stoppen, dan heb ik een vrij stabiele temperatuur en voldoende afzuiging in die kast hoop ik.

Je schrijft lekker gozer! Ik zou er geen verwarming meer bij zetten, maar zorgen dat je je ventilatie goed kan regelen, eventueel een regelklep tussen je koolfilter en je ventilator zoals deze bijvoorbeeld. Zo kun je nog een beetje verder tunen, ze zijn er ook met servo etc maar dat schiet misschien een beetje door.

Je kunt altijd nog een ventilatorkacheltje voor je inlaat zetten, hoe koud wordt het nou tegenwoordig nog hier?

• Like 1

12 hours ago, Tat2peet said:

Je schrijft lekker gozer! Ik zou er geen verwarming meer bij zetten, maar zorgen dat je je ventilatie goed kan regelen, eventueel een regelklep tussen je koolfilter en je ventilator zoals deze bijvoorbeeld. Zo kun je nog een beetje verder tunen, ze zijn er ook met servo etc maar dat schiet misschien een beetje door.

Je kunt altijd nog een ventilatorkacheltje voor je inlaat zetten, hoe koud wordt het nou tegenwoordig nog hier?

:D dank... taal is een mooi iets.

Tja, ik denk inderdaad dat ik het voorlopig even aankijk, het is nu heerlijk warm in de kast, en de bijkeuken/schuur/hok zelf warmt ook lekker op zo. Bijkomend voordeel van aktief kool op de inlaat is dat de kast eigenlijk een grote luchtreiniger/opwarmer is, ok met een flink lampje, maar alle Watt's worden warmte. Ik vond het zelf plausibel klinken maar mijn vrouw niet... dus een tweede en derde kast laat nog even op zich wachten vrees ik :D

Beste investering nu zou eigenlijk isolatie van dat hok zijn, of nu, dat had ik moeten regelen voor ik de kast er in zette. Om nu de hele schuur leeg te gaan trekken en een paar weken te gaan klussen (ja @Bioman sommigen hebben daar weken  voor nodig, inclusief revalidatie)

2 hours ago, kritischemassa said:

sommigen hebben daar weken  voor nodig, inclusief revalidatie

Als het een troost kan zijn, ik doe dat ook niet op twee dagen en revalideren is mij niet vreemd, de osteopate vindt mijn lijf een "uitdaging" :D.

@Devos heeft al eens ergens gemeld dat onverwarmde schuurtjes ellende geven en die zijn voorspellingen lijken altijd uit te komen (cfr rot in de kas B) ), ik denk dat ik dat zelf met schade en schande moet ondervinden en pieker wat af.
Bij ècht zware temperaturen is een oplossing voor mezelf 24 uur draaien. Met de spullen die ik nu heb, zou ik dan zelf de planten moeten wisselen elke 12 uur (of bij zware kou) en snel een donker kastje moeten bijbouwen/

Ik ben erg benieuwd naar het verschil tussen wel en niet geïsoleerd (en hoeveel dat gaat kosten) maar lijkt me toch een optie om gewoon mijn kast een wollen trui aan te trekken en te zorgen dat die lucht tijdens donker niet al te veel circuleert/warmte verliest.

37 minutes ago, Bioman said:

Bij ècht zware temperaturen is een oplossing voor mezelf 24 uur draaien.

Dat is dus de reden dat ik een deel van mijn lampcapaciteit heb uitgevoerd als verwarming. In het begin van het adviestopic kreeg ik als tip die keramische broeilampen, die zijn ook 150w verkrijgbaar, dat een optie? Want 24 uur licht in de bloeifase gaat natuurlijk een drama worden, of ga je AF kweken?

oh wacht je wil alterneren, twee kasten die tegen elkaar indraaien... ja dat is echt goud, maar ja... dan loopt het project wel steeds verder uit de hand :D

Kan je wel meteen je sleuf constructie beproeven

1 hour ago, Bioman said:

@Devos heeft al eens ergens gemeld dat onverwarmde schuurtjes ellende geven en die zijn voorspellingen lijken altijd uit te komen (cfr rot in de kas B) ), ik denk dat ik dat zelf met schade en schande moet ondervinden en pieker wat af.

ja...maar ik zei niet geïsoleerde ruimtes.....want een koud schuurtje in de winter ....wordt bloed heet in de zomer.....dus isoleren doe je tegen warmte en kou....en dat scheelt dus 2 kweekies per jaar...

piet paulusma is overigens van zijn vrouw af.....weet je waarom:huh:?