• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sign in to follow this  
Bioman

Kast met beperkt budget

Recommended Posts

Omdat de tent van 80 * 80 * 180 een lompe dimensie is die zichzelf verraadt (kijk ik ben een kweektent voor weed), besloten om (ook) een kast te bouwen. Eerst was er een plan om een geïsoleerd hok rond de tent te bouwen maar dat neemt tijd en budget in beslag en voor ik het weet is het kerstmis en zit ik door mijn oogst, bovendien kan ik altijd nog improviseren of uitwijken naar andere ideeën. Even gedacht om ze nog kleiner te maken maar meer volume is niet slecht en kleiner maken kan nog altijd, groter is moeilijker :D

Gemaakte kosten kast

2 x pakket promohout (240 * 22 * 48  x 10 stuks) = 50 euro

2 x triplex 8 mm 244 * 122 = 76 euro

Schroeven = 10 euro

Buitenafmetingen : 113 * 65 * 180

Binnen bruikbare oppervlakte : +/- 100 * 55-ish

Lamp die er in komt : 250W HPS, misschien later 400 ?.

Ik had nog een rek staan dat ik enkele weken geleden in elkaar had gestoken zonder lijm. Na het zien van een G-tools kast, besloten om dat rek om te vormen naar iets dieper (was 35/nu 60).

Mijn budget is niet groots en mijn auto ook niet, bovendien moet het demonteerbaar zijn. 

Ok , het is niet de gelikte look en verraadt ook nog wel iets maar dat was niet het voornaamste, tis op z'n minst al steviger dan zo'n waggele tent (die nu toch dient als drooghok) en ik kan niet wachten om terug op te starten/verder te gaan.

IMG_20201009_141428.thumb.jpg.3fd990a38be2966c4d94da7a23edc92a.jpgIMG_20201009_134255.thumb.jpg.3c0fdf4d59394363c510e44c833d4b12.jpg

Gaten met kolomboormachine, paneel- en afkortzaag de rest.

IMG_20201009_134232.thumb.jpg.aff0325827ddf218eb5e84541de3381a.jpgIMG_20201009_135527.thumb.jpg.39d859153f387b4a6c83384060388595.jpgIMG_20201009_141407.thumb.jpg.c477e7ae51c6e5d0f530e53827b2b2c9.jpg

IMG_20201009_154039.thumb.jpg.606ee3bccdbff69e1e6b01fc36d491d3.jpgIMG_20201010_153832.thumb.jpg.7cba13f433e0a351fb51f941750a087f.jpgIMG_20201010_161318.thumb.jpg.20ab63e5314d7b5bc6b158e8c5a8c8d5.jpgIMG_20201010_191656.thumb.jpg.7b9c3c3ac7024df00454b20879724982.jpg

De 4 poten heb ik telkens een lat tegen geschroefd, zo heb ik een aanslag om die platen tegen te bevestigen en de deuren lichtdicht te maken. Ook kan ik dan bij montage in die lat schroeven en spant dat als een geheel op. Bedoeling is om met schroefmachine (en spantangen) in elkaar te kunnen zetten tot iets stevigs en terug uit elkaar tot iets compacts, ik lijm dus niks.

Op de horizontale dragers komt ook nog langs binnenkant een (bredere) plank die als aanslag voor de platen/deuren moet dienen.

IMG_20201010_191645.thumb.jpg.5aa029585e9ffdf7d6fb1f284965634d.jpgIMG_20201010_191656.thumb.jpg.7b9c3c3ac7024df00454b20879724982.jpgIMG_20201010_192845.thumb.jpg.9f1ad48de2e5e7a27702492c842d4e9b.jpgIMG_20201010_192835.thumb.jpg.67a53a44800775ce8d7bd2b21227eab4.jpg

Nog te voorziene kosten : bodemplaat en plafond maar dat doe ik wellicht met overschot.

Todo's : deuren maken/monteren, terug uit elkaar, schuren, evt hout behandelen, verhuizen, bodem en plafond voorzien, monteren.

In de ideale wereld had ik de triplexplaten ingewerkt ipv op horizontale dragers te laten rusten maar leek me meer werk dan gewoon met plank aan binnenkant.

Ruimte bovenaan is iets van een 40 cm voorzien voor afzuiging en filter, onderaan zelfde hoogte voor pot(ten), 25cm tussen lamp en pot dus heb ik iets van een 70cm hoogte groeiruimte, bij 400W wordt dat 15cm minder.

Ik denk om afzuiging en filter onder elkaar te hangen zodat ik wat breedte verlies maar wel wat hoogte win met de lamp. 

Onderaan beetje ruimte om te isoleren ? verwarmen ? luchtinlaat ?

Geen idee welke gaten ik waar ga maken, ik vermoed beetje concept van de tent volgen, eentje voor afzuiging bovenaan, eentje voor leidingen allerlei en eentje voor invoer ?

Ideeën ? tips ?

Afwerking binnenkant wordt witte bioverf op kalkbasis, niet zo watervast maar wel schimmelwerend.

IMG_20201010_191938.jpg

IMG_20201010_161328.jpg

• Thanks 1

je bent vast geen slager van beroep...:D

kweet niet precies de optimale beschijning van een 250 hps....maar denk dat je dr wel 2x 250 in kan hangen.....das beter als 1x 400 denk ik...

600watt is 120x120 dacht ik

400watt is 80x80'

250watt  is...??

met hps....afzuig zo hoog mogelijk....inlaaten...onder....

29 minutes ago, DeVos said:

kweet niet precies de optimale beschijning van een 250 hps....maar denk dat je dr wel 2x 250 in kan hangen.....das beter als 1x 400 denk ik...

In mijn geval heb ik één lamp en één dimbare ballast EVSA 400W - 250W (lumatek), ik heb een lampje van 250W (enkel de lamp) bijgekocht omdat ik lowprofile en lowest heat wil starten om de klassieke beginners/opstartfouten even aan te zien. Gisteren ergens gelegen dat een 60*60 te doen is met 250W, pakweg 50  * 80 als ik wat naar boven afrond en van een rechthoekig licht uitga.

Afzuig dus best in plafond. Das het handige aan zelfbouw, je zaagt waar je wil :D.

Inlaat is passief, gewoon een stel gaten en met pvc en een stel bochten ergens heenleiden zonder licht ? 2 x 90 mm volstaat  ? 

de grote van de gaten zijn afhankelijk van je afzuiger.......even op .nl gaan kijken...daar is veel uitleg......idd een paar bochten...met een zwarte slang aan de binnenkant.....of een labyrint kist...ook zwart van binnen...

• Thanks 1

5 hours ago, Bioman said:

Geen idee welke gaten ik waar ga maken, ik vermoed beetje concept van de tent volgen, eentje voor afzuiging bovenaan, eentje voor leidingen allerlei en eentje voor invoer ?

Ideeën ?

is natuurlijk ook afhankelijk van je plannen, wil je een hydrosysteem, of verwarming er ooit in dan is het wel handig om wat lager ook stroompunten te hebben, of bedraad je hem van binnen uit?

4 hours ago, kritischemassa said:

dan is het wel handig om wat lager ook stroompunten te hebben, of bedraad je hem van binnen uit?

Ik denk dat ik alle electro uit de tent houd, een gat is snel geboord en voorlopig is het enkel de draad naar de lamp en de voeding van de ventilator + afzuiging die ik binnen moet laten, verwarming = onbekend terrein, die heat tubes zien er leuk uit maar budgetwijs hou ik er even geen rekening mee. In mijn achterhoofd of in de ideale wereld los ik verwarming op door twee kasten te laten alterneren. (na voldoende ervaring !)

Plannen zijn gewoon kweekje (liefst op sloefen en zonder zorgen) op grond volgens DB-recept, het medium zit goed, het licht is wat het is, dus nu vooral nieuwsgierig of ik met wat planken een klimaat geregeld krijg.

5 hours ago, kritischemassa said:

Zie er solide uit, en vooral haaks

Goed aftekenen is het halve werk, ik meet eigenlijk weinig (een afstandsmalletje ja).

Haaks is relatief, tis ongeschaafd en onbehandeld promohout maar naast aftekenen, helpt die zaagmachine wel. 

Men vergeeft me hopelijk dat ik hier wat nuttige info voor mezelf opteken, excuses als het een kladblok wordt op den duur :D

Even wat gaan rondneuzen ivm vraagstuk verluchting, ideeën opdoen en nadenken (foto gejat uit volgende link : https://www.wietforum.nl/topic/15206-voorbeeld-hokken/ )

1808798481_Schermafbeelding2020-10-11om08_19_48.png.450a52cc1eb11be808da99c2faf7df85.png

Voor plaatmateriaal ook even naar pvc/xps/pvc sandwichpanelen gezocht maar dat was weer bestellen, ziet er wel licht en degelijk materiaal uit, ik werk weliswaar liever met hout, ruikt lekkerder bij zagen en zo.

Hout isoleert beter dan plaatmateriaal lijkt mij :D En is ook zwaarder, dus zou ik ook gedaan hebben, behalve als ik ook nog eens met die profielen was gaan sabelen.

Is trouwen een aardige loods zo te zien, komt de kast daar te staan?

14 minutes ago, Bioman said:

Men vergeeft me hopelijk dat ik hier wat nuttige info voor mezelf opteken, excuses als het een kladblok wordt op den duur

Daar kom ik juist voor :D beet je mee filosoferen. Voor afgeronde artikelen lees ik de Viva wel.

5 minutes ago, kritischemassa said:

Is trouwen een aardige loods zo te zien, komt de kast daar te staan?

Neen, das een tijdelijk atelier, alles moet hier kunne pop-uppen :D (vandaar ook demonteerbaarheid)

Kast komt in kippenhok met nadeel kou (niet verwarmd, slecht geisoleerd), als alternatief heb ik nog stookhok maar dan moet ik gaten gaan boren in muren of deuren... ik ga eerst het ene proberen en zien wat ik tegenkom, eventueel wijk ik uit.

Misschien minimaliseer ik verder ? Led in combi met computerventilator ? Inspiratie genoeg maar tijd en geld is iets anders.
Stille koeler

Liefst van al zou ik ze gewoon in de keuken zetten maar dat constante gezoem is er mij teveel aan.

Ik begin gewoon als totale noob binnenkort met een thermometertje en zie wel waar ik uitkom.

11 minutes ago, Bioman said:

Neen, das een tijdelijk atelier, alles moet hier kunne pop-uppen :D (vandaar ook demonteerbaarheid)

Kast komt in kippenhok met nadeel kou (niet verwarmd, slecht geisoleerd), als alternatief heb ik nog stookhok maar dan moet ik gaten gaan boren in muren of deuren... ik ga eerst het ene proberen en zien wat ik tegenkom, eventueel wijk ik uit.

Misschien minimaliseer ik verder ? Led in combi met computerventilator ? Inspiratie genoeg maar tijd en geld is iets anders.
Stille koeler

Liefst van al zou ik ze gewoon in de keuken zetten maar dat constante gezoem is er mij teveel aan.

Ik begin gewoon als totale noob binnenkort met een thermometertje en zie wel waar ik uitkom.

Ik had op Bol zitten kijken naar olieradiatoren, die dingen zijn niet zo heel duur. Nadeel voor mij was dat ze te groot waren, maar aangezien je toch zelf bouwt... Een luchtvoorbehandelings ruimte waar de radiator in staat en waar de lucht doorheen geleid wordt een optie?

Ik heb zelf overigens naast het kooldoek de inlaten ook voorzien van een pantykousje, wel zo sexy :D

Nee ik dacht voor ongedierte enzo... niet strak, maat losjes zodat er voldoende ruimte is om te ademen.

Zit nog eens te kijken naar dat frame, maar die pen-gat verbinding... je weet wel wat je doet he... gaaf man... Kan die kast nou ook nog uit elkaar, of is alles verlijmd/geschroeft?

3 minutes ago, kritischemassa said:

die dingen zijn niet zo heel duur

Niet in aankoop neen maar wel in verbruik, das geen optie. 

Ik bezie het redelijk minimalistisch. Ik denk eerder om alsnog hok rond hok te maken en uit te blazen in grotere hok en hopen dat T° daar redelijk blijft.

Situatie waar ze moet komen : betonplaat met daarbovenop dun golfplaatje en een niet geïsoleerde vloer (let niet op de rommel)

rommel.thumb.jpg.3110721af5605e7240d7864d9831ebdf.jpgrommel2.thumb.jpg.8b54b176b6e7619871ab663076be2858.jpg

wat een verbijsterende rommel! Wat is daar geexplodeerd?

:D

oh ja, zo... ja maar ja, hoe koud wordt het daar? Want ik heb ongeveer hetzelfde in mijn schuur, alleen een plat dak met bitumen en dan voor de flair zeil op de betonvloer. Vannacht kreeg ik mijn kast met afzuiging al moeilijk naar 18 gr merkte ik. Nu stook ik maar 90 watt, maar ik maak me wel zorgen over de temp, je wil niet onder de 15 graden komen heb ik altijd begrepen.

@Tat2peet,

Zou je 's nachts de koolfilter bijvoorbeeld elk uur een kwartier aan kunnen zetten en drie kwartier uit? Of, waar ik over denk, thermostatisch geregeld, dus alleen boven de 20 graden aan?

Ik vraag dit voor een vriend

4 minutes ago, kritischemassa said:

Kan die kast nou ook nog uit elkaar, of is alles verlijmd/geschroeft

Neen, ik wilde juist niet lijmen. Ook wat schroeven betreft, behoud ik hopelijk alles zo dat alles terug uit elkaar kan, bij het vastschroeven van de panelen zou alles degelijk in elkaar moeten passen en blijven, die vastgeschroefde panelen dienen eigenlijk als verbinding tussen de verschillende delen. Foto van gedemonteerd geheel volgt nog wel, ik moet ze toch nog verhuizen.

Dat pen en gatgedoe is gewoon machines instellen en goeie identieke kopietjes maken :-) , heel rustgevend maar ook wel stoffig/ Voordeel is steviger en demonteerbaar.

• Like 1

2 minutes ago, Bioman said:

Neen, ik wilde juist niet lijmen. Ook wat schroeven betreft, behoud ik hopelijk alles zo dat alles terug uit elkaar kan, bij het vastschroeven van de panelen zou alles degelijk in elkaar moeten passen en blijven, die vastgeschroefde panelen dienen eigenlijk als verbinding tussen de verschillende delen. Foto van gedemonteerd geheel volgt nog wel, ik moet ze toch nog verhuizen.

Dat pen en gatgedoe is gewoon machines instellen en goeie identieke kopietjes maken :-) , heel rustgevend maar ook wel stoffig/ Voordeel is steviger en demonteerbaar.

Mooi hoor, serieus. Ik heb een decoupeerzaag maar dan houdt het qua houtbewerking ook wel op :D

Tijdens mijn overwegingen bij mijn kast wast dat ook wel een punt, zaagtafel erbij... ditjes en datjes.... een hamer... kan allemaal ooit van pas komen... dus ja... maar goed, een goed uitgeruste houtbewerkingssalon is ook al snel een paar honderd euro (duizend)

:D

2 minutes ago, kritischemassa said:

ja maar ja, hoe koud wordt het daar?

Buitenplanten hebben nu ook kou maar ik begrijp dat verschil min en max niet uit de pan mag swingen.

Om te beginnen heb ik mij ingelezen over robuustere soortjes (niet dat ik nog maar iets van die verkooppraat geloof zonder het zelf te zien :D ), toevallig heb ik hier nog redelijke zaad/soortjes liggen om te starten volgens de bron (maar die beloven zoveel), ttz skunkXL, White Widow en OG/

Ik heb deze zomer een niet (fameus)geïsoleerde zolder geïsoleerd en dat is nu ook weer niet zo duur of moeilijk, wat spanten, wat plaatmateriaal en daar staat een mooi geïsoleerd hok (hoop ik), ik ben weer aan het afwijken maar dat is geen enorme investering :D

Dit principe (en let niet op de rommel) .

isolatieII.thumb.jpg.4703021e6b4d3a80fca62ef30ee1124f.jpgisolatie.thumb.jpg.c44e0a4e3fccd41d95dce799538bdd69.jpg

9 hours ago, kritischemassa said:

wat een verbijsterende rommel! Wat is daar geexplodeerd?

Dat schuurtje heeft een aanzuigeffect :D  en ik te veel rommel en te weinig zin om op te ruimen.

Foto's in gedemonteerde en gehermonteerde staat. Zijkanten moesten niet uit elkaar en schuren had ik geen zin in.

Schroeven zitten allemaal aan buitenkant en dat geeft een "heavy-metal"-look, ik had beter gelijmd maar dat duurt dan weer en liever een schroef dan chemie in mijn broedhok.

kastgedemonteerd.thumb.jpg.00b683caf77045ba36bb338d2f4d3a52.jpgkastinhok.thumb.jpg.1ff04bd1a324bb213d497c82e4c63fec.jpg

• Like 1
  • Thanks 1

Bij nader inzien had ik toch liever een ander systeem gebruikt dat meer aanleunt bij de g-toolsverbindingen in de kast. Ik bedacht mij dat ik al eens wat kastachtigs gebouwd heb in het verleden dat ook in en uit elkaar moest. 

Met een freestafel wat groeven trekken, is niet het grote werk (maar dat ding terug opstellen staat niet bepaald bovenaan mijn todolijst)/

kasteeltop.thumb.jpg.5a34bcf91663e5383f7c2b7c3ba04f68.jpg

link ivm verwarmde lucht en labyrint

kasteelzij.jpg

1 hour ago, kritischemassa said:

Maar waarom? Wat schiet je ermee op t.o.v. wat je nu hebt dan? 

gaaf kasteel wel overigens

Geen idee wat ik ermee opschiet, iets gemakkelijker om lichtdicht te maken en iets makkelijker als er te moduleren valt, kastje aanbouwen of zo.

• Like 1

11 minutes ago, Bioman said:

Geen idee wat ik ermee opschiet, iets gemakkelijker om lichtdicht te maken en iets makkelijker als er te moduleren valt, kastje aanbouwen of zo.

Ja maar ja.. zo blijf je bezig he, ik vind de kast die je hebt gebouwd al heel mooi en ik zie niet in dat je die niet goed lichtdicht gaat krijgen, zeker met wat overschilderbare kit. Het kan altijd beter, maar ja... voor je het weet ben je hardcore meubelmaker in plaats van stoner :D