• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Milieudelict

PAS OP MET VENTILATOREN!!! Bijna brand...

Recommended Posts

Omdat het verder niks met zelf knutselen te maken heeft heb ik deze post hier gedaan en zo krijgt hij misschien ook wat meer bekijks maar het is bij mij dus bijna fout gegaan want er is namelijk een ventilator doorgefikt in mijn tent!!!

Het zit zo:

Ik kwam zaterdag nacht thuis en de aardlek schakelaar lag er uit. Dit is vermoederelijk gebeurt door mijn pc en had verder niks met de ventilator te maken.

Ik heb de meterkast weer ingeschakeld en alles snel gecheckt, het hele huis en de tent, of alles normaal werkte behalve dan dat ik in mijn tent heb gekeken omdat het de donkere uren waren.

10 minuten later ruik ik brand...

De ventilator was niet gaan draaien terwijl hij wel spanning kreeg en is dus doorgebrand.

Deze was misschien 1 jaar oud en Ik stond op het punt om een nieuwe te gaan bestellen omdat ik al door had dat hij een beetje bijgeluid maakte.

Het ding was loeiheet, er kwam alleen nog geen rook uit maar ik heb tot en met vandaag wel alle ramen open gehad en de afzuigkap aan om de brandgeur het huis uit te krijgen.

Ik ben mij er volledig van bewust dat ventilatoren zoals clipfans en zwenkventilatoren dit risico geven maar toch is het dus fout gegaan.

Als ik direct naar bed was gegaan had het misschien heel anders afgelopen...

Ik hoop hiermee mensen nogmaals te kunnen wijzen op welke risico's er zijn met onze hobby en dat andere kunnen leren van mijn fout.

Bij stroomuitval altijd ook in je tent kijken dus!!!

De eventuele gevolgen wegen er niet tegen op dat je bloei een beetje verstoord raakt

Dit was een Garden High Pro ventilator maar dit is een algemeen voorkomend iets hoor en echt iets waar iedereen rekening mee dient te houden.

Ik heb dit al 2x eerder gehad met andere merken en ook bij vrienden van mij is het al voorgekomen.

Voorgaande keren ontdekte ik het na het schoonmaken van het hok/tent dat ze niet meer wilde opstarten. Helaas in dit geval zag ik de ventilator niet toen de stroom weer aan was en omdat ik er 2 heb hangen dacht ik dat alles draaide naar hoorde ik dus eigenlijk alleen het geluid van de andere ventilator.

Als de foto's weer werken zie je hier onder plaatjes van de schade die ik gezien de sterke brandgeur eigenlijk wel erger had verwacht.

Gelukkig was ik er nog redelijk op tijd bij.

20201123_152442.thumb.jpg.2031a8341dc703442a0c6d367309bcf8.jpg

20201123_152250.jpg

20201123_152231.jpg

• Confused 1

9 minutes ago, Milieudelict said:

Dit was een Garden High Pro ventilator maar dit is een algemeen voorkomend iets hoor en echt iets waar iedereen rekening mee dient te houden.

Dit wist ik dus niet... Nu zit ik nu nog in de fase dat ik ongeveer een seconde per seconde sta te gapen bij die kast :D

Hiervoor gebruikte ik pc fans en die kunnen jaren mee gaan. Nadeel van die dingen is weer dat ze minder krachtig blazen en je er vaak meerdere nodig hebt en ook dus eigen ophangmogelijkheid moet bouwen.

Het voordeel van pc fans is weer dat hoewel de aanschaf prijs wanneer je in verhouding de zelfde luchtverplaatsing wilt ongeveer 2x zo hoog is maar ze verbuiken bij elkaar wel vele malen minder stroom. Plus de extreem lange levensduur.

• Like 1

Klinkt gevaarlijk maar wat ik niet begrijp is waarom je aardlekschakelaar zou springen omwille van je pc ??? Lijkt mij eerder dat dat ding springt omdat er iets niet pluis was met die fan ?
In ieder geval, de dag dat dat aardlekschakelaar hier springt, is er iets degelijks mis, das niet zo'n 1 2 3 - akkefietje.

• Like 1

Een aardlek schakelaar kan alleen aangesproken worden wanneer deze meet dat er meer stroom over de fase de woning in gaat dan dat er via de nul de woning uit gaat.

Aardlek = stroom lek naar aarde

Dus dat kan alleen via een geaard stopcontact, een ander geaard voorwerp (zoals verwarmingsbuis) of bij een lekkage en er water in het spel is of  als iemand een schok krijgt en zo naar aarde danwel de vloer stroom lekt.

De fan heeft geen aarde en was ook niet in contact geweest met een ander metalen of geaard voorwerp.

De groep was trouwens ook niet aangesproken dus er was ook nog geen sprake van kortsluiting. 

Mijn pc wordt maar zelden gebruik en deze stond ook uit maar ik heb ooit wel eens een schok gekregen toen ik deze aanraakte tegelijk met de verwarmingsbuis (terwijl hij uit stond). 

Vlak naast de pc ligt een sensor van de verwarming waarvan het metalen draadje (een soort leidinkje) tegen de pc aan lag wat vermoedelijk gebeurt is met stofzuigen ofzo.

De pc ging trouwens ook vanzelf aan toen ik de meterkast weer inschakelde dus dat versterkt mijn vermoeden van een defect of iets in mijn pc. De stekker blijft er voorlopig uit in ieder geval.

Wat ook nog kan is dat er wat bij de buren gebeurt is of in het ketelhuis van de blok verwarming. Bij de buurman lag de aardlek er namelijk ook uit en het is al meerdere keren gebeurt dat er bij 3 woningen of meer (3 weet ik met zekerheid) precies tegelijk de aardlek er uit was gesprongen.

Al onze verwarmingsbuizen zijn geaard en door de blokverwarming met elkaar verbonden. Dan nog blijft het een apart verhaal maar in ieder geval een stuk waarschijnlijker dan dat er in 3 woningen tegelijk de aardlek springt zonder verklaarbare oorzaak.

21 hours ago, Bioman said:

waarom je aardlekschakelaar zou springen omwille van je pc ??? Lijkt mij eerder dat dat ding springt omdat er iets niet pluis was met die fan ?

Amen

• Like 1

6 minutes ago, kritischemassa said:

De vraag is dan, wat sprong er uit, de aardlekschakelaar, of de aardlekautomaat.

en het verschil is ? 

Iedereen gaat mij weer uitlachen met mijn debiele electrokennis maar aardlekschakelaar wordt hier differentieelschakelaar genoemd, ttz als er minder terugkomt dan er vertrok en dus iets is weg gelekt, springt die grap. Geaard springt dat weg via de aarding, niet geaard zoekt dat dan wel een andere weg zeker ? Ik zie electriciteit als een bende rare smurfen :D.
Gisteren ook nog iets gelezen over een vlamboog die kan overslaan op de aarding bij niet geaard, geen idee of die smurfen dat doen.

• Like 1

16 minutes ago, S37 said:

alles kan fikken

maar een geaard iets hoeft niet te fiken

Voila, dus ivm veiligheid beter dan zo'n prul met wankele vijzen maar wel een geaard snoer dan een 12V-dingetje ? Het kan toch ook niet zo zijn dat een ventilator met 12V aansluiting gewoon rustig zou affikken zonder dat de automaat springt ? 

Absurde theorie ter verklaring afslaan stroom : ventilator blokkeert, motor warmt op, draad smelt, ventilator komt onder spanning, heeft contact met buizen tent die verliesstroom geleiden naar weet ik veel welk ander apparaat waardoor aardlekschakelaar springt ??? aannemelijk ? 

• Like 1

1 hour ago, Bioman said:

en het verschil is ? 

Iedereen gaat mij weer uitlachen met mijn debiele electrokennis maar aardlekschakelaar wordt hier differentieelschakelaar genoemd, ttz als er minder terugkomt dan er vertrok en dus iets is weg gelekt, springt die grap. Geaard springt dat weg via de aarding, niet geaard zoekt dat dan wel een andere weg zeker ? Ik zie electriciteit als een bende rare smurfen :D.
Gisteren ook nog iets gelezen over een vlamboog die kan overslaan op de aarding bij niet geaard, geen idee of die smurfen dat doen.

Een aardlekautomaat is meteen zekering en slaat er ook uit bij kortsluiting. Het is vergelijkbaar met de oude keramische zekering, die klapt er ook uit bij kortsluiting. De aardlek slaat er uit wanneer er een lek naar de aarde is. 

Een beetje kast heeft een aardlekschakelaar met daaronder per groep een aardlekautomaat, dat zijn die schakelaars in je kast die, als je bijvoorbeeld de buurvrouw weer onder stroom zet in je schuur, er uit slaan.

Ducttape is ook dan je vriend overigens, zowel in kast als schuur

Aardlekautomaat of aardlekschakelaar: wat is het verschil? | Technische Unie

edit:

Punt is wel waar ik over na zit te denken, als die ventilator de automaat deed uitslaan door kortsluiting dan had bij inschakeling de automaat er direct weer uit moeten klappen, of de schade was toen al voldoende om geen kortsluiting meer te veroorzaken.

Ja er lagen verder geen automaten uit.

Mijn setup hangt zelfs achter een extra automaat van maar 6A en ook die lag er niet uit.

Er was geen sluiting.

@Bioman  Wat jij zegt kan heel goed hoor.

Dat de boel zo heet wordt dat er delen in de motor gaan smelten waardoor er kortsluiting komt en de groep alsnog uit slaat. Of dat brand voorkomt zou ik niet van uit durven gaan. Als dingen heet genoeg worden om te smelten ben je denk ik al heel dicht bij het vlampunt.

Wat aarding eigenlijk doet is zorgen voor aanraakveiligheid van apparaten met een metalen buitenkant en niet dubbel geisoleerde apparaten.

Wanneer er bijvoorbeeld een defect is waardoor er sluiting of lekstromen gaan naar de buitenkant van het apparaat dan is de weg van de minste weerstand altijd de aarding. De aarde draad uit het snoer zit namelijk verbonden aan de metalen buitenkant van het apparaat en wanneer jij dan het apparaat zou aanraken krijg jij geen schok omdat jouw weerstand groter is dan de weerstand van de aarding. Stroom kiest de weg van de minste weerstand.

Een aardlek schakelaar zit niet met je aarding verbonde. Deze meet enkel wat er over de fase binnen komt en wat er via de nul uit gaat. Zit hier een bepaald verschil in dan betekend dat dat er stroom naar aarde weg lekt en slaat hij uit. Dat lekken kan dus naar een aarde draad zijn maar ook via jouw lichaam naar de grond.

Peuter jij met een spijker in een stopcontact dan krijg je geen kortsluiting maar een lekstroom naar jou en de aarde.

De aarde draad van je woning zit ook letterlijk aan de aarde verbonden. Deze zit diep de grond in geslagen.

Het nut van een aarding begrijp ik best, waar en hoe die verbonden is ook maar hoe bepaalde dingen kunnen gebeuren dan weer minder :D

Ter voorbeeld, hier sprong de diff maar dat lijkt allemaal geaard, schakelaar werd telkens terug opgezet en heeft wel even geduurd voor ik hier bij uitkwam.

(paar racks met grafische kaarten in een stroommetertje)
brand.thumb.jpg.07dc7d563af410970c1195feceb9dc41.jpg

Dit kan door van alles komen.

De wet van ohm stelt dat hoe groter de weerstand hoe lager de stroom die gaat lopen.

Echter wanneer we spreken over zware verbruikers zoals motoren of kweeklampen dan gebeurt er iets in het apparaat waardoor er bij een slecht contact, zoals een vervuilde stekker, waar van je zou zeggen dat er een hogere weerstand ontstaat maar er toch nog grotere stromen gaan lopen. 

De boel raakt oververhit en er ontstaat bijvoorbeeld brand.

Een voorbeeld van een slecht contact is bijvoorbeeld een flexibele stroomdraad waar geen adereindhulsen op zijn gezet. Ik zie op mijn werk dat deze na een aantal jaren opeens probelem beginnen te geven en dat er zelfs in het 24v stuurstroom circuit zo wel eens een klemmenstroom of bekabeling bezwijkt onder de hitte.

Toevallig heb ik vorige week tot 3x toe een stekker als op jouw plaatje aangetroffen. 1 stekker was van een kachel in een bouwkeet en de andere 2 waren van een boiler in toiletruimtes. Stekker en stopcontact compleet weggebrand en versmolten en we vermoeden dat het komt door vuil. Er was geen water in het spel, ook nog geen kortsluiting maar ik kwam er achter doordat personeel kwam klagen dat er iets niet werkte. Dit waren aparaten die al zeker 5 tot 10 jaar in gebruik waren. Ik heb de snoeren vervangen en de stopcontacten vervangen en alles werkt gewoon nog zoals het hoort, er was dus ook geen sprake van een defect in de apparaten.

On 24-11-2020 at 19:45, Milieudelict said:

Dit kan door van alles komen.

De wet van ohm stelt dat hoe groter de weerstand hoe lager de stroom die gaat lopen.

Echter wanneer we spreken over zware verbruikers zoals motoren of kweeklampen dan gebeurt er iets in het apparaat waardoor er bij een slecht contact, zoals een vervuilde stekker, waar van je zou zeggen dat er een hogere weerstand ontstaat maar er toch nog grotere stromen gaan lopen. 

De boel raakt oververhit en er ontstaat bijvoorbeeld brand.

Een voorbeeld van een slecht contact is bijvoorbeeld een flexibele stroomdraad waar geen adereindhulsen op zijn gezet. Ik zie op mijn werk dat deze na een aantal jaren opeens probelem beginnen te geven en dat er zelfs in het 24v stuurstroom circuit zo wel eens een klemmenstroom of bekabeling bezwijkt onder de hitte.

Toevallig heb ik vorige week tot 3x toe een stekker als op jouw plaatje aangetroffen. 1 stekker was van een kachel in een bouwkeet en de andere 2 waren van een boiler in toiletruimtes. Stekker en stopcontact compleet weggebrand en versmolten en we vermoeden dat het komt door vuil. Er was geen water in het spel, ook nog geen kortsluiting maar ik kwam er achter doordat personeel kwam klagen dat er iets niet werkte. Dit waren aparaten die al zeker 5 tot 10 jaar in gebruik waren. Ik heb de snoeren vervangen en de stopcontacten vervangen en alles werkt gewoon nog zoals het hoort, er was dus ook geen sprake van een defect in de apparaten.

ik snap wat je bedoelt dat de inrush later is of de stroom een plek van mindere weerstand zoekt

En daarom gebruik ik dus steeds een mabo in men tentje.

Ding kost 100 euro maar dat intresseerd me niets!

De emotionele waarde aan de spullen in ons huis zijn me veel meer waard!

Men kweek is dan mss wel naar de klote als de Mabo zen werk doet.

Maar als men huis af brand is de kweek ook weg lijkt me :D 

Nogmaals het bewijs: BESPAAR NOOIT OP EEN GOEDE AUTOMATISCHE BRANDBLUSSER.

Grts Eagle

• Like 1