• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
mia1998

Op zoek naar led kenners :)

Recommended Posts

41 minutes ago, El Magico said:

Tussen kunnen en willen/doen is er een wereld van verschil.

Zonder een hele discussie te willen starten denk ik dat ik het echt oneens met je moet zijn. Natuurlijk zijn er voldoende cowboys die snel geld willen verdienen, daarom zeg ik ook gerenomeerd, zeker nu in de VS de legalisatiegolf doorzet kan ik me echt niet voorstellen dat er geen budgetten zijn om onderzoek te doen en lampen te produceren die ver buiten de opties die een zelfbouwer heeft liggen.

Ik geloof zeker in de kracht van zelf je leds samenstellen en bouwen, maar om te stellen dat dit superieur is aan elke fabrikant gaat er bij mij gewoon echt niet in. En ik doel niet op de prijs/kwaliteit maar echt alleen op kwaliteit, elke fabrikant kan en zal dezelfde kwaliteit leveren als een DIY, want als dat niet zo zou zijn staat er vanzelf een DIY-er op die zegt, "weet je wat, ik ga lampen produceren en word snotjerijk".

Zo werkt de vrije handel nu eenmaal.

Sterker, als jij echt overtuigd bent dat je een betere lamp kan produceren als, bijvoorbeeld, Geakbeast of wat mij betreft Sanlight ben je knettergek dat je die kennis niet meteen omzet in een goedlopend bedrijf, de vraag is er namelijk zoals je ziet in dit en andere topics :D 

En nogmaals het gaat me niet om een hele discussie te starten of dit topic te laten ontsporen, maar ik vond jouw opmerking wel heel erg kort door de bocht en onrealistisch, sorry

:D 

6 minutes ago, kritischemassa said:

Zonder een hele discussie te willen starten denk ik dat ik het echt oneens met je moet zijn. Natuurlijk zijn er voldoende cowboys die snel geld willen verdienen, daarom zeg ik ook gerenomeerd, zeker nu in de VS de legalisatiegolf doorzet kan ik me echt niet voorstellen dat er geen budgetten zijn om onderzoek te doen en lampen te produceren die ver buiten de opties die een zelfbouwer heeft liggen.

Ik geloof zeker in de kracht van zelf je leds samenstellen en bouwen, maar om te stellen dat dit superieur is aan elke fabrikant gaat er bij mij gewoon echt niet in. En ik doel niet op de prijs/kwaliteit maar echt alleen op kwaliteit, elke fabrikant kan en zal dezelfde kwaliteit leveren als een DIY, want als dat niet zo zou zijn staat er vanzelf een DIY-er op die zegt, "weet je wat, ik ga lampen produceren en word snotjerijk".

Zo werkt de vrije handel nu eenmaal.

Sterker, als jij echt overtuigd bent dat je een betere lamp kan produceren als, bijvoorbeeld, Geakbeast of wat mij betreft Sanlight ben je knettergek dat je die kennis niet meteen omzet in een goedlopend bedrijf, de vraag is er namelijk zoals je ziet in dit en andere topics :D 

En nogmaals het gaat me niet om een hele discussie te starten of dit topic te laten ontsporen, maar ik vond jouw opmerking wel heel erg kort door de bocht en onrealistisch, sorry

ik kan voor jou een lamp maken voor 5 duizend euro gegarandeerd 2 gram per wat..

100 cobs helemaal gedimmed 

23 minutes ago, S37 said:

ik kan voor jou een lamp maken voor 5 duizend euro gegarandeerd 2 gram per wat..

Maar de stelling is dat ik dit niet op de markt kan kopen, en dat betwijfel ik dus. Het gaat me niet om budget, het gaat me om de stelling dat fabrikanten "het niet zouden willen bouwen" en dat dit naar mijn idee in tegenspraak is met de vrije markt, er is immers vraag naar de tech, dus er is een markt en de wetmatigheid van een vrije markt dicteert nu eenmaal dat er dan ook aanbieders zijn, of komen.

Stellen dat het wel kan maar niet wordt gedaan om "redenen" is wat mij betreft gewoon een aanname, zeker als er geen gefundeerde argumenten zijn.

Er zijn op dit moment toch ook lampen die 2gr/W kunnen opleveren? Ja, niet bij mij, maar als je het helemaal goed doet is dat echt een mogelijkheid heb ik in diverse topics hier gezien., dus waarom zou ik dan jou een lamp voor 5000 euro laten bouwen? En laten we wel wezen, hoe DIY is DIY, uiteindelijk koop je nog steeds je LEDjes bij dezelfde boer als een willekeurige lampenboer, beiden gebonden door de mogelijkheden van het moment.

En dan koop ik een Samsung zelfbouwpakket, en dan? Is dat dan echt zoveel beter als ik hetzelfde quantumboard kant en klaar koop? Of is er geen verschil, behalve in prijs? Want stellen dat de zelfbouwshops aan spullen kunnen komen waar lampenboeren niet aan kunnen komen lijkt me ook niet realistisch. Dus uiteindelijk is het alleen maar wie het ledbordje op het koellichaam prikt en welke driver je neemt, maar daar zie ik nu ook niet zo 1 2 3 veel effect op het resultaat, hooguit op prijs en verbruik.

Dus wat is nu precies wat zorgt dat een lampenboerlamp niet heeft wat DIY wel heeft? Want de ledjes zijn uit dezelfde fabriek, de driver idem.

Verzinnen welke ledjes je allemaal mixt? Ach ik geloof zo dat een individu veel kijk heeft op wat te mengen, maar het lijkt me niet aannemelijk dat deze individuen zich alleen maar in de DIY wereld ophouden, zeker gezien de vrije markt waar we in zitten.

Mocht iemand hier echt een DIY lamp kunnen bouwen die techniek gebruikt en resultaat geeft die niet verkrijgbaar is in de markt dan graag een DM, ik (en ik ken er zo nog een heel stel) kan kapitaal losmaken om een bedrijf te starten en meteen schathemeltje rijk te worden. De markt is er...

Nogmaals, ik bestrijd niet dat DIY voor veel minder geld dezelfde kwaliteit kan leveren als een lampenboerlamp, ik bestrijd wel dat een lampenboerlamp niet dezelfde kwaliteit kan leveren als een DIY lamp omdat dit gewoon ingaat tegen de vrijemarktwerking, vandaag nog DIY, morgen een product, zo werkt dat met alles.

• Like 1

cree cxb s een goeie he en je kan zo een lang verhaal schrijven en de cxb werd zuiniger als je die lager draait op een lager voltage corona etc weet je wel ik meot nog eten ik schrijf nog een verhaaltje je weet ik heb geld je weet ik schrijf een stukje kritische massa is een leuke naam cxb heel zuinig juiste spectrum ik wou even een vergelijking maken weet je wel even dit checken misschien is er ook een verhaal creator maar die is er niet dus even mn best doen, je hebt een kerel die had zn leds op 50 of 25 watt gezet en er 1.9 gr per watt mee gehaald ik denk dat het growmau5 was. yo lekker bezig groetjes

7 minutes ago, S37 said:

cree cxb s een goeie he en je kan zo een lang verhaal schrijven en de cxb werd zuiniger als je die lager draait op een lager voltage corona etc weet je wel ik meot nog eten ik schrijf nog een verhaaltje je weet ik heb geld je weet ik schrijf een stukje kritische massa is een leuke naam cxb heel zuinig juiste spectrum ik wou even een vergelijking maken weet je wel even dit checken misschien is er ook een verhaal creator maar die is er niet dus even mn best doen, je hebt een kerel die had zn leds op 50 of 25 watt gezet en er 1.9 gr per watt mee gehaald ik denk dat het growmau5 was. yo lekker bezig groetjes

Er is toch geen aanleiding te denken dat ik dit alleen met zelfbouw kan? Wat is de aanleiding te stellen dat een fabrikant niet die ledjes op een koeler kan plakken en als kant&klaar verkopen? Sterker, je ziet ze zelfs in de shops, dus wat maakt nu dat het zelf plakken dat die lamp veel beter is en niet te krijgen als geassembleerde lamp?

Sorry hoor, maar ik vind dit echt een hele malle discussie worden waar je vooral wordt afgerekend op de lengte van de tekst en zeker niet op argumenten, maar ok...

Ik laat het hier echt bij, ik vind het echt klinkklare onzin en ongefundeerde stellingen.

Omg je moet je niet zo aangevallen voelen ik zie niet in waarom ik ellenlange teksten zou moeten lezen terwijl ik weet dat ik gelijk heb, wist niet dat ik verplicht ben iedere comment op dit forum te lezen. (Die comment was trouwens niet serieus bedoeld anders stond er geen smiley bij)

Dat jij niet wilt begrijpen dat fabrikanten net hetzelfde kunnen doen als je met DIY kan maar dit niet doen omdat het minder rendabel is voor hen en stukken minder winstgevend kan ik niks aan doen.

Dat net jij dan nog durft zeggen dat de rest klinkklare onzin en ongefundeerde stellingen verkoopt is al helemaal hilarisch.

2 hours ago, kritischemassa said:

Er is toch geen aanleiding te denken dat ik dit alleen met zelfbouw kan? Wat is de aanleiding te stellen dat een fabrikant niet die ledjes op een koeler kan plakken en als kant&klaar verkopen? Sterker, je ziet ze zelfs in de shops, dus wat maakt nu dat het zelf plakken dat die lamp veel beter is en niet te krijgen als geassembleerde lamp?

Sorry hoor, maar ik vind dit echt een hele malle discussie worden waar je vooral wordt afgerekend op de lengte van de tekst en zeker niet op argumenten, maar ok...

Ik laat het hier echt bij, ik vind het echt klinkklare onzin en ongefundeerde stellingen.

was nog lekker aan het trollen hoor, ja de kgeakbeast en elk samsung boardje zal wel een static dim hebben niet dimbaar en wss ook heel efficient maar voor de grotere lichten geld:

omdat: een fabrikant altijd winst wil halen op de consument en ik heb nog geen een lamp gezien die een cree cxb op 50 watt laat draaien ipv 100 of 150/200, wat hem minder efficient maakt.

want: het aantal lumens per watt is dan lager.

image.png.16b29cafb173be71d05bea33020cefe9.png

per definitie heb je dan bij voorbaat minder kans om een grotere oogst per watt te halen, als je lumens per watt lager is.

al zou gram per kilowattuur beter zijn.

al kan je best met een geakbeast of een andere lamp een betere score halen, wie weet haal jij wel zelfs oooit 2 gram per watt met je huidige licht!

toch is dat wel de maatstaaf.

op youtube iemand gezien die draaide zijn cree cxb 3590 op 0.35 Amps, 50 watt en haalde hier 1.9 gr.watt mee. 

een normale lamp, en dan heb ik het niet over de samsung boards, die zijn nog efficienter waarschijnlijk, draait meestal op 100 wat per cob.

je hebt dan ook cost vs efficiency grafieken.

en dan kom je uit op 50/100 watt per lamp

ik zei trouwens maar wat hoor met die 5000 euro lamp maar die zou je dus op een laag amperage kunnen laten draaien :D

@kritischemassa

IPV bv: apple, productie kosten 200 euro, shipping 50, merknaam 400 euro

10 minutes ago, S37 said:

ik zei trouwens maar wat hoor met die 5000 euro lamp maar die zou je dus op een laag amperage kunnen laten draaien :D

@kritischemassa

IPV bv: apple, productie kosten 200 euro, shipping 50, merknaam 400 euro

Ja maar dat is mijn punt ook helemaal niet, ik ga gewoon in tegen de stelling dat je als DIY betere kwaliteit maakt dan Apple, en dat Apple het wel kan maar niet doet, vanwege redenen. Natuurlijk kan jij een pc samenstellen, en als je je best doet een OS bouwen, maar kom op, het is onzin te stellen dat dat beter is dan apple, als dat zo was, was je rijk.

En dat is ook mijn punt met DIY, ik geloof zo dat je voor een prima prijs een perfecte lamp inelkaar steekt, maar ik geloof niet dat je dit niet kunt kopen bij een lampenboer. Dan wil ik argumenten zien, want net als met die Apple, wie houdt je tegen? 

Ik ben ervan overtuigd dat die Geekbeast die TS heeft gekocht gewoon een hele goede lamp is die je niet 1 2 3 zelf bouwt, en ik ben er ook van overtuigd dat je het zelf voor een fractie van de prijs bouwt, maar niet dat je als DIY lampen bouwt die beter zijn dan wat er op de markt is, dat is hoogmoed. Als een DIY-er het kan bedenken kan een Geekbeast dat toch ook? Het is niet dat je zelf die ledjes dottert met cadmium ofzo... Je koopt wat leds bij een grote ledboer en plakt het een en ander aanelkaar, en echt ik vind dat heel gaaf en verstandig, maar het is niet zo dat ik zomaar aanneem naar aanleiding van wat losse opmerkingen dat er een "geheim"is van DIY leds die de grote jongens niet kennen, niet zonder argumenten.

Zo!

11 minutes ago, kritischemassa said:

Ja maar dat is mijn punt ook helemaal niet, ik ga gewoon in tegen de stelling dat je als DIY betere kwaliteit maakt dan Apple, en dat Apple het wel kan maar niet doet, vanwege redenen. Natuurlijk kan jij een pc samenstellen, en als je je best doet een OS bouwen, maar kom op, het is onzin te stellen dat dat beter is dan apple, als dat zo was, was je rijk.

En dat is ook mijn punt met DIY, ik geloof zo dat je voor een prima prijs een perfecte lamp inelkaar steekt, maar ik geloof niet dat je dit niet kunt kopen bij een lampenboer. Dan wil ik argumenten zien, want net als met die Apple, wie houdt je tegen? 

Ik ben ervan overtuigd dat die Geekbeast die TS heeft gekocht gewoon een hele goede lamp is die je niet 1 2 3 zelf bouwt, en ik ben er ook van overtuigd dat je het zelf voor een fractie van de prijs bouwt, maar niet dat je als DIY lampen bouwt die beter zijn dan wat er op de markt is, dat is hoogmoed. Als een DIY-er het kan bedenken kan een Geekbeast dat toch ook? Het is niet dat je zelf die ledjes dottert met cadmium ofzo... Je koopt wat leds bij een grote ledboer en plakt het een en ander aanelkaar, en echt ik vind dat heel gaaf en verstandig, maar het is niet zo dat ik zomaar aanneem naar aanleiding van wat losse opmerkingen dat er een "geheim"is van DIY leds die de grote jongens niet kennen, niet zonder argumenten.

Zo!

mijn argument staat hierboven, je betaalt de fabrikant niet,

steek je het geld in meer leds, draai ze op een lager amperage = meer licht per watt = meer gram per watt

mijn antwoord op de verdere discussie is dus kijk uit met de specs van fabrikanten, ze kunnen wel eens een goedkopere lamp er in steken, claimen dat het goed is, en hem vervolgens op 200 watt per bin zetten (160 watt per lumen ipv 200) bijna 25% minder licht per watt. en vervolgens 400 euro vragen voor een lamp met maar 2 leds van 50 euro

waar mijn verdere beargumentatie en nuancering in voortkomt waarin ik zeg dat je niks kan veranderen aan die samsung leds, die ook in de geakbeast zitten omdat ze denk ik niet dimbaar zijn.

over de efficiency van de geakbeast weet ik niks.

verder is het wel moeilijk om een spyder of een geakbeast in elkaar te zetten, die kan je dus ook kopen, maar dan kan je ook beargumenteren dat je dan nog beter een samsung led paneel kan kopen, omdat die met kleine leds net zo effcient is als de grotere lampen, ook zoals de geakbeast, en maar 50-300 euro kost. :lol:

ook is een os van apple niet een goed argument, ik kan immers een windows pc samenstellen die net zo goed is als dell, maar bij een apple kan je geen los systeem bouwen en er software opzetten, al kan dat in de toekomst misschien wel.

als je een os een lampenkap en een dimknop noemt komt het wel aardig in de buurt  :D

en de geakbeast lijkt mij een goeie lamp dat zeker.

een hps lamp gedimd geeft geel licht HAHAHAHAH

ik heb het gezien het zag er uit als een nachtlampje

10 minutes ago, S37 said:

waar mijn verdere beargumentatie en nuancering in voortkomt waarin ik zeg dat je niks kan veranderen aan die samsung leds, die ook in de geakbeast zitten omdat ze denk ik niet dimbaar zijn.

5b27cacc2d3e250e6689436e0b7f0bd390d56985.jpg

Moa, die is wel dimbaar hoor, of bedoelde je dat niet?

En nogmaals het gaat niet om goedkoper, het gaat om iets veel beters kunnen bouwen dan jongens die er hun bedrijfsmodel om hebben gebouwd. an is het snel klaar met je bedrijfje

• Like 1

6 minutes ago, kritischemassa said:

5b27cacc2d3e250e6689436e0b7f0bd390d56985.jpg

Moa, die is wel dimbaar hoor, of bedoelde je dat niet?

En nogmaals het gaat niet om goedkoper, het gaat om iets veel beters kunnen bouwen dan jongens die er hun bedrijfsmodel om hebben gebouwd. 

mooi ding, lekker man :D

nou zoals ik zei, als je het zelf bouwt is het mischien minder ver als eind product, maar betaal je geen meerwaarde.

de meerwaarde kan je dan meer leds voor kopen en dimmen. = meer efficient

zullen we even de effiencys van die kleine leds zoeken?

dat lijkt me wel interessant.

van de samsung led boards

40 minutes ago, S37 said:

nou zoals ik zei, als je het zelf bouwt is het mischien minder ver als eind product, maar betaal je geen meerwaarde.

Nee en dat klopt en bestrijd ik ook nergens,, natuurlijk kun je het DIY net zo efficient maken, efficenter zelfs, misschien wel 20x en als dat nut heeft dan is er een lampenboer en die biedt je dat aan, voor 10.000 euro, dat wel... en dat moet je er dan maar voor over hebben, of denken... ja dikke doei, ik doe het zelf voor 3000 ook goed, geen enkel punt.

Het is net als met die apple, of met pc's in het algemeen, natuurlijk kan jij 4 GTX3090- en aanelkaar knuppen, twee i9's in een dual CPU bord prikken, maar als dat echt nut heeft en een aantoonbaar doel, geloof me, klik de Dell site aan, ga naar de professionele sectie, en daar is dan ook een i9 met 4 of 6 of 20 RTX-en te koop, je zal maar een renderfarm hebben, bijvoorbeeld.

Dat kost wat, dat klopt, dat is budget, en je kan stellen "bouw het dan zelf"

Maar soms heb je daar geen zin in, en wel budget. 

en over het aantoonbaar doel, als jij een lamp bouwt die zo efficient is dat dit niet verkrijgbaar is op de markt, geef het drie dagen en het is er, zeker in deze markt. Het is niet alleen wiet kweken met dat spul, als jij een krop sla voor een tiende kan laten groeien, of weet ik het, heb je gewoon een product, zo was het ook met HPS en noem maar op, en eten doen we nog steeds. 

ik gooide maar een bedrag als jij zegt doei ik doe het voor 3000 daar doelde ik ook op.

niet op een lampenboer

en voor pc's als je een pc ooit nodig hebt windows, kan je het vragen kan je wel helpen

;)

je word er bij genaaid waar je bij staat voor bekende merken.

Weet er niemand of er een timer bestaat. ( Dit heeft niks met de geekbeast te maken maar voor een ander project ) Waar ik het licht bijv het eerste kwartier van het uur aan doe en daarachter automatisch uit. Info zou welkom zijn.