• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Milieudelict

Cactussen (Peyote) onder kunstlicht?

Recommended Posts

Ik heb Peyote cactussen gezaaid en wilde deze graag een leuke plek en decoratieve functie in mijn huis geven maar dan op een plek waar te weinig licht is. Ik wil dit vervolgens nog wat uitbreiden tot een kleine collectie van verschillende cactussen en vetplantjes.

Dus opnieuw in de growlights gedoken maar ik kom er niet helemaal uit dus nu op zoek naar iemand hier die dit eerder gedaan heeft of iemand die mij op een leuke led(bar) oplossing weet te wijzen.

Ik dacht zelf aan een led bar van 50cm(is wat ik kwijt kan) en tot max 50Watt en 6500K.

Ik heb nu een G-tools growbar 50Watt en is perfect in alle opzichten behalve het spectrum.

Veel te weinig blauw.

Probleem waar ik tegenaan loop in  de zoektocht is dat informatie erg schaars is mbt het kunstmatig belichten van dit soort plantjes en dat de meeste ledbars te groot zijn, te lompe drivers hebben of te veel van mn beschikbare hoogte in nemen. 

20210310_103843.thumb.jpg.e6223fc90e1891e700e4a0042395b5af.jpg

Het lijkt nu nog nergens op maar dit is een Peyote kiempje.

Ja thnx die had ik ook al gelezen maar het blijft helaas wel nog wat vaag allemaal.

En bij de meeste aangeboden led producten ontbreek de informatie over de kleurtemperatuur en de lichtsterkte.

Nu dacht ik zelf nog aan dit:

https://www.all4plants.com/verlichting-elektra/growth-technology-lightwave-t5-lw22-ho-2-x-24-watt-6500k/c544_p3532

Dit mss informatief?

https://www.sublimesucculents.com/grow-light-for-succulents/

Is a grow light good for succulents?

Yes! Grow lights are an excellent way to ensure that your precious plants are receiving enough light. By keeping our succulents indoors, we are able to grow succulents in what type of light is best for growing plants indoors?

Again, full-spectrum grows lights are recommended as they provide the range of wavelengths used by your succulents and cacti.

6 minutes ago, Mr. Green said:

@Milieudelict, mss is dit wat voor je, voor mijn wiet plantjes werkt het perfect (opgroeien)  al moet ik zeggen dat ik daar de vloeidoek niet bij gebruik, ben bang dat ze dan te nat komen te staan 🤔 maar verder werkt het prima 😁.

https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/666/kweekbak-met-groeilicht-zwart

Die zijn ook 6500K zie ik, zelfde als wat hij heeft dan toch.

Denk persoonlijk dat die 50W G-Tools bar echt wel voldoende is, zeker in normaal daglicht, ik bedoel hij staat niet in het donker toch, gewoon minder licht maar nog steeds daglicht.

Bedankt voor het meedenken mannen!

Ja het meest gebruikte lijkt toch 6500K te zijn.

Ze willen vooral meer blauw in het spectrum hebben maar misschien dat er voor sommige soorten meer rood nodig is voor de bloei.

Ik heb besloten voor een T neon armatuur te gaan. Dan is een lamp met ander spectrum zo verwisseld en het is allemaal reuze betaalbaar.

21 hours ago, kritischemassa said:

Die zijn ook 6500K zie ik, zelfde als wat hij heeft dan toch.

Denk persoonlijk dat die 50W G-Tools bar echt wel voldoende is, zeker in normaal daglicht, ik bedoel hij staat niet in het donker toch, gewoon minder licht maar nog steeds daglicht.

De kleurtemperatuur en spectrum schijnt juist heel belangrijk te zijn voor cactussen en vetplanten.

Het is beter om het juiste spectrum te hebben met minder intensiteit dan andersom. En voor soorten als peyote die soms maar 1 tot enkele centimeters per jaar groeien zou het zonde zijn om met een verkeerd spectrum te belichten.

De G-toolz is echt te warm.

Helaas geen leuke ledbalken kunnen vinden die een btje in de gewenste range zitten. Ze zijn of veel te groot of veel te laag Wattage en info over het spectrum ontbreekt vaak.

De T neon is denk de beste optie want die zijn kwa afmetingen en vermogen wel wat ik zoek.

Ik heb zelden een plan gemaakt en deze zo snel weer over boord gegooit als nu maar ze gaan een ander plekje krijgen. Lol :p

Ivm de stroom rekening en dat ik een raam heb waar het ook wel zou moeten lukken heb ik besloten om niet nog een lamp voor 12/7 te laten branden.

20210314_144651.thumb.jpg.e8f5d96018f131a2393ccf1408fa304c.jpg

Dit is hoe ze er nu bij blijven staan tot ze uit de propagator mogen. Tegelijkertijd en ook hierna nog zal dit mn kiem tentje worden voor alles wat nog volgd.

20210314_144722.thumb.jpg.4b542fa54a8a34376d01b00b9c098f0d.jpg

• Like 1

Klopt... en moet ook zo blijven alleen zijn cactus zaailingen enorm vatbaar voor schimmels en ongedierte.

Het was een heel gedoe maar om problemen te voorkomen heb ik de propagator gereinigd en vervolgens steriel gemaakt met alcohol.

De zaaigrond heeft een ruim half uur in de oven gebakken met een kern temperatuur van 85°C.

De zaaipotjes... ook behandeld met pure alcohol.

En het water wat ik spuit is eerst gekookt.

Dus het zal mij benieuwen of de boel vrij van schimmels blijft de komende maand(en) maar ik heb mn best gedaan :)

• Like 2

Even een kleine opdate, de 75W t-neon is veel te fel en de cactusjes werden rood van kleur.

Inmiddels liggen er wat witte plastic deksel bovenop de propagator en zijn ze weer hersteld naar hun groene kleur.

Betekent wel dat mn oorspronkelijke idee om ze in de woonkamer als eye catcher te gaan houden onder kunstlicht met veel minder licht en dus ook best goedkoop moet kunnen.

38 minutes ago, Milieudelict said:

Even een kleine opdate, de 75W t-neon is veel te fel en de cactusjes werden rood van kleur.

Inmiddels liggen er wat witte plastic deksel bovenop de propagator en zijn ze weer hersteld naar hun groene kleur.

Betekent wel dat mn oorspronkelijke idee om ze in de woonkamer als eye catcher te gaan houden onder kunstlicht met veel minder licht en dus ook best goedkoop moet kunnen.

Begreep dat die 100W equivalente huis tuin en keuken lampen van Philips (warm white) prima gebruikt kunnen worden als groeilicht, het voorbeeld dat ik zag gebruikte er 10 om wiet te kweken, maar kan me voorstellen dat 1 prima werkt in jouw geval

DIY LED Grow light build | Build your own cheap simple and efficient LED grow light - YouTube