• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
grel

eerste kweekkast

Recommended Posts

Ik sta op het punt mijn eerste kweekkast te bouwen.

Het is helemaal nieuw voor mij.

Ondertussen heb ik wat informatie via het web ingewonnen.

Vooraleer over te gaan tot het timmerwerk en het aankopen hoor ik graag de mening van ervaren kwekers.

De bedoeling zou zijn om telkens 1 à 2 plantjes te hebben.

Ik zou beginnen met gorilla glue autoflowers.

formaat kast: 70 x 70 x 200 (ik kan helaas niet breder gaan dan 70)

materiaal betonplex: 15mm dikte dat ik zou bekleden met die zwart wit plastic

LED: SolarXtreme 250 - Full Spectrum LED Grow Light. https://www.ledgrowshop.eu/and-other-brands/solarxtreme-250/ Heeft iemand hier ervaring mee? Deze werd mij aangeraden door een online shop. Na wat opzoeking werk lijkt deze toch wel zeer goede reviews te krijgen. Lijkt jullie dit het goede vermogen voor mijn kast?

Ventilator: zo'n kit lijkt mij wel practisch voor een beginner. https://www.growmart.eu/Fans-Filter/Extractor-fan-kits-1.html of is een eigen setup sowieso aangeraden? Staat dit in verhouding met de kast en lamp? Hoe groot moet het gat voor de (passieve) luchtaanvoer zijn?

Verder nog een hygro & thermo meter en dan zou ik er mee moeten kunnen starten lijkt mij?

Specifieke voeding zou niet direct noodzakelijk zijn met die autoflowers

Omdat ik zeer weinig ruimte heb rond mijn kast zou ik een stukje flex buis/bocht, met als doel de ongewenste lichtinval van de luchaanvoer (en afvoer) te verduisteren, binnen in de kast willen proberen te leggen. Lijkt jullie dit een optie?

Tot zo ver mijn vragen (deel 1).

Alvast bedankt voor de tips, opmerkingen, kritiek, raad, enz!

De lamp heb ik nog niet zien voorbij komen ergens.

Voor een oppervlakte kan je ook een Quantum Board gebruiken.

https://www.greensell.nl/a-57438407/plug-en-play-quantum-boards-samsung/quantum-board-samsung-301b-plug-en-play-3500k-120-watt-660nm-v3/#description

of

https://www.rubol.nl/product/rubol-samsung-lm301b-quantum-board-v3-cree-xp-e2-660nm730nm-135w-pp-kit/

De ventilators die je opgeeft zullen wel werken maar let op ze maken wel herrie, zekers de kleine. Heb je al eens ergens in een WC of badkamer ooit zo'n ding horen draaien? En dat geluid 24/7. ;) Houd er rekening mee als dat hok in de buurt van bvb je slaapkamer staat of mss buren die er last van kunnen hebben.

Je afzuiging moet idd in verhouding staan met de lamp die je gebruikt en ook voor de verversing van lucht in je hok.

Grotere afzuigers maken minder lawaai maar zijn in deze opzet wel overkill.

Naar waar ga je de lucht af laten blazen? 

Ik maakte vroeger gebruik van 2 PVC bochten van 90° om een lichtdichte doorvoer te maken. 

Voeding zou ik wel aankopen ook al zijn het autoflowers. De meeste aarde is al voor bemest maar afhankelijk van de plant is dat soms snel opgebruikt.

Zou je voor 8mm plaatwerk gaan zou ik de luchtinlaten van G-Tools kunnen aanraden. Heel compact, kijk in de knutselhoek anders even naa rmijn setup, weliswaar HPL in plaats van Betonplex, maar ik denk dat het qua gewicht elkaar amper ontloopt

Bedenk je goed hoe je alles lichtdicht wil maken, mijn ervaring tot nu is dat dit eigenlijk heel lastig is, zelfs bij een kant & klaar kast als een g-tools bonanza

Mijn propagatorprojectjes heb ik schuifdeurtjes gedaan en na wat gefröbel was dit makkelijker licht dicht te krijgen

Persoonlijk ben ik heel tevreden trouwens over de profielen van G-Tools (als ook de lichtdichte luchtinlaten), maar ok het loopt snel in de papieren qua kosten, gemak is wel dat het ook meteen past en klaar is :D 

Hoi hoi,

Mijn opinie is die lamp veelssssss te duur ! Zoals je ziet is er niemand die er ervaring mee heeft  en ken zelf ook niemand die ermee kweekt.

Ook dat afzuigertje is echt niet in staat om een kast of tent te verluchten , die verplaatsen die hoeveelheid lucht wel maar zijn niet in staat om onder druk op te bouwen welke echt wel essentieel is om geurvrij te kweken :-) en om je klimaat in je kastje op orde te houden. Dus ik zou zeggen bezint eer je begint :-) 

Zelf zou ik in zo een kleine ruimte enkele spots van 50W hangen ofzo met een Citizen of Cree cobje . Ikzelf deed ooit een kweekje met 3 spotjes van 50W die ik terug dimde naar 33.3W per stuk, zo kwam ik tegen de 100W aan, hier kan je zien hoe ik het aan pakte met met 100W licht 197gr droog te oogsten ;-) 

Ook autoflowers zou ik je indoor niet aanraden, die zet je beter lekker buiten gezien je deze best binnen op 20 of zelfs 22u licht per dag houden ze toch nooit gaan opbrengen wat een plant uit regulier of fem zaad opbrengt met 12 uur licht  per dag :weed-4:

Anyway stay high :stoned-smiley:

Groetjes

Testa  

• Like 1

Oh wow super bedankt voor de reacties!

Omdat ik nog wachtte op de subscription approval was ik deze topic wat uit het oog verloren...

Ondertussen staat het corpus van mijn kast 0,7 x 0,7 x 2.

Helaas kon het grondoppervlak niet groter.

IMG_1016.jpg.fb767b10a6f5f8068ea307549fbe9d5f.jpg

Ik heb uiteindelijk mijn "toestellen" lokaal in een winkeltje in brussel gekocht; kwestie van deze ook wat te steunen en naar service toe is het wellicht ook handiger.

LED lamp: HPS Killer 120W https://www.growled.fr/indoorled/56-hps-killer-120w-3701058808699.html

Ventilator (+koolstof filter): Air extractor VK 100 mm 250 m³ / h Winflex ventilation, aerator https://www.grossiste-hydroponique.com/winflex/1299-winflex-extracteur-ufo-vk100-mm-250m3-h-3700688501086.html.

IMG_1010.jpg.766f298caf6d7825fe5598416eb01b51.jpg

En inderdaad ik sta versteld hoeveel herrie dat ding maakt... Eigenlijk een pak meer dan verwacht en wellicht te veel.... ( @tune )

Ik heb maar een kleine kast 0,7 x 0,7 x 2 = 0,98 m3. Misschien zijn er andere oplossingen? Op basis van de berekening op https://www.zamnesia.nl/wiet-kweken/140-luchtcirculatie-kweekruimte-cannabis heb ik aan een luchtverversingscapaciteit van +/-1,225 CMM. De specs van mijn aangekochte ventillator staan hier

Ik betwijfel(!!!) of deze bereking juist is maar wanneer ik 250/60 = 4,2 en dat is een pak hoger dan die 1,225...

Onderdruk is aangeraden maar dit lijkt toch wat extreem (maar nog eens, misschien sla ik de bal volledig mis met mijn bereking...)

Zien jullie andere opties voor het ventileren (bestaan er voldoende krachtige pc fans en kan daar een koolstoffilter op aangesloten worden?)? Ik vrees dat de huidige setup a NO GO is... :( (of de kast moet naar de kelder waar het misschien te vochtig is en waar het sowieso minder leuk tuinieren is...).

De afgevoerde lucht ( @tune ) zal wellicht terug wat verder in de ruimte terecht komen. Ik zie momenteel niet hoe ik deze naar buiten kan leiden... Dit is niet optimaal maar hoop de kamer voldoende te kunnen verluchten (raam op een kier, deur naar gang openlaten (ugh dat lawaai),...)

@kritischemassa Het plaatwerk is 15mm. Bij de luchtaanvoer denk ik een labyrintje te timmeren zodat het licht niet binnen kan. Voor de luchtafvoer zal ik met bochtjes of een flex kanaal werken.

@Test@ment dat kweekverslag is echt wel indrukwekkend. Hier kan ik (momenteel???;)) enkel van dromen! 😲

Nogmaals bedankt!!

Vind altijd grappig die benamingen voor de LED's....HPS Killer  :D 

Beetje vaag de beschrijving van hun lampen, ze spreken over 4 COB's maar welke zeggen ze er niet bij.

De 24 andere LED's zijn van Samsung...dus zekers niet slecht. Ik ben benieuwd wat ze zal presteren.

Afblazen in dezelfde kamer kan zeker, enkel opletten dat je ook aanvoer van verse lucht hebt door bvb de deur op een kier te laten staan.

De planten gaan ook meer verdampen naarmate ze groter worden, daarvoor is verversing van de lucht een must omdat anders te vochtig gaat worden in de kamer.

Met alle gevolgen van dien (schimmel op de muren of behang dat van de muur komt)

Een stille afzuiger kan je mss best naar een softbox gaan.

Zie bvb deze : https://onlinetopgarden.com/nl/lucht-en-klimaat/lucht/afzuig-kisten/metalen-kisten/torin-in-metalen-box-250-m3

Dit is een 250m³ afzuiger die je met een dimmer kan terug schroeven of opvoeren naargelang de behoefte.

Ik heb me een Vents TT Silent aangeschaft, ga deze na m'n ronde installeren.

https://www.maxi-trade.nl/shop/Vents-Silent-M-125-P-regelaar?search=Silent-M

Maar er zijn ook geisoleerde buisventilatoren van Soler & Palau.

120 watt koelen kan ook met een simpele badkamerventilator/buisventilator

Ik koel zelf een 140 Led met deze Mini fan, filter met demper. Voorgemonteerd en bekabeld (g-tools.nl)

Die is ook absoluut niet stil hoor, lijkt op het geluid van een droger, of een flinke serverkast. Wat dat betreft is de Torin inclusief dimmer inderdaad stiller, maar ook duurder. Wel toekomstbestendiger, je gaat toch uitbreiden straks :D;)

Let wel op dat je je hele vermogen in de kast moet wegkoelen, elke W zal warmte worden, ook die van je ventilator bijvoorbeeld. Nu was dat bij HPS etc natuurlijk verwaarloosbaar, maar in mijn setup gaat 40 W naar ventilatie (inwendig en afblazen), dat is op 140W lamp best veel.

Maar dan nog, laat alles bij elkaar 200W aan vermogen zijn, dat is een flinke desktop-PC die flink staat te zwoegen, daar zit ook geen 1000 Nm3/h fan op :D 

Ok thanks voor de tips!

Uiteindelijk heb ik de kast dan maar naar de kelder verhuisd. Het zal wat moeilijker zijn om er het ideaale klimaat te creëren maar het lawaai probleem is alleszins opgelost...

De warmte die de lamp afgeeft in combinatie met verwarmingsbuizen die door die kelder lopen zorgen hopenlijk voor de juiste temperatuur... De luchtvochtigheid zal ik ook goed in het oog moeten houden (net een metertje besteld). Indien nodig schaf ik mij wel een ontvochtiger aan (komt sowieso van pas).

Verder staat ze daar eigenlijk ook beter op haar plaats...

De kast is +/-klaar. Hier en daar nog wat dichttapen. Verder hoop ik het er goed donker krijgen met spansluitingen en tochstrips.

Ik hoorde dat de koolstoffilter er best niet op staat tijdens de groeifase. Ik begrijp zeker dat deze op dat moment niet nuttig is maar wist niet dat hij zelf kwaad doet tijdens de groei

IMG_1026.jpg.c55dcbe632a0b120184d352ae84a2350.jpgIMG_1025.jpg.79f3089634106345611e4e78a10213c3.jpg

Qua lichtlek, ben je bang voor lek van uit de kast naar buiten, of andersom, van buiten naar binnen?

Als dat peertje wat daar hangt het enige licht is in die kelder denk ik namelijk dat het alles gaat meevallen, zou ik nog eerder opteren om dat peertje te vervangen voor een nog lager wattage en een kap, en dan zo plaatsen dat de kast in de schaduw valt, zelfs al laat je hem dan per ongeluk aan verwacht ik niet dat het een probleem is.

Verder, netjes, maar ik zou zelf die afvoerslang wat meer maskeren, aan de andere kant, de ruimte ziet er niet uit alsof je er mensen ontvangt :D

Onderhoudstechnici voor het één of ander hooguit...

Maar netjes hoor

Misschien de stopcontacten buiten de kast monteren? Qua vochtigheid binnenin en risico op brandgevaar.... vochtigheid goed in het oog houden in de kelder,heb dit ook een tijdje gedaan maar constant een ontvochtiger laten draaien vraagt ook energie en maakt een beetje lawaai...

On 2-4-2021 at 14:11, Tune said:

Vind altijd grappig die benamingen voor de LED's....HPS Killer  :D

haha inderdaad. Ik vind het best onnozel eigenlijk maar hopelijk doet ie haar werk! Je hoort er nog van. :-)

• Like 1

On 5-4-2021 at 10:51, kritischemassa said:

Qua lichtlek, ben je bang voor lek van uit de kast naar buiten, of andersom, van buiten naar binnen?

Als dat peertje wat daar hangt het enige licht is in die kelder denk ik namelijk dat het alles gaat meevallen, zou ik nog eerder opteren om dat peertje te vervangen voor een nog lager wattage en een kap, en dan zo plaatsen dat de kast in de schaduw valt, zelfs al laat je hem dan per ongeluk aan verwacht ik niet dat het een probleem is.

Verder, netjes, maar ik zou zelf die afvoerslang wat meer maskeren, aan de andere kant, de ruimte ziet er niet uit alsof je er mensen ontvangt :D

Onderhoudstechnici voor het één of ander hooguit...

Maar netjes hoor

ik las dat het aangeraden is dat de kast 100% lichtdicht is, vandaar... maar grote problemen verwacht ik niet in die donkere kelder....

& idd, die afvoerverlucting kan zeker bescheidener. Ik moet het nog bekijken. Anderzijds, voor onverwacht bezoek is onze uitleg al klaar. DIe kast dient nl als donkere kamer!. Mijn vriendin zit in de kunst academie. ;-) ;-)

On 5-4-2021 at 11:04, Rizla said:

Misschien de stopcontacten buiten de kast monteren? Qua vochtigheid binnenin en risico op brandgevaar.... vochtigheid goed in het oog houden in de kelder,heb dit ook een tijdje gedaan maar constant een ontvochtiger laten draaien vraagt ook energie en maakt een beetje lawaai...

Ok bedankt voor de tip. Ik had niet verwacht dat dat stopcontact problemen zou opleveren maar kan het zeker buiten monteren. Dit vraagt wel wat extra boor en cablage werk. Anyway, je hebt gelijk, beter zo veilig mogelijk spelen!

De hygrometer is ondertussen besteld. Ik ben benieuwd naar de eerste meeting...

Momenteel is het maar een 19 à 20 graden in de kast wat wat aan de lage kant is heb ik begrpen... Het is hier plots nogal koud geworden deze dagen.

• Like 1

26 minutes ago, grel said:

ik las dat het aangeraden is dat de kast 100% lichtdicht is, vandaar... maar grote problemen verwacht ik niet in die donkere kelder....

Is ook mijn advies, maar, wel op 1 getal significant :D 

Dus, 96% is ook 100%

en 92% is 90%

:D

nee met andere woorden perfectie ligt vaak in de afronding, 100% is vaak onhaalbaar, in elke tak van sport

Dus nee, de kans op leklicht van een 14 Watt peertje door een kiertje lijkt me verwaarloosbaar

Is geen volle zon he

• Like 1