• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Domination

Leren kruisen cannabis soorten

Recommended Posts

Hallo,

Ik wil leren hoe ik cannabis soorten kan kruisen.

Is iemand bereid om mij wat op weg te helpen?

En ik ben ook heel nieuwsgierig hoe je continu kwaliteit zaden creëert.

• Like 1

Dit schetst hoe het naar mijn mening ongeveer zou moeten verlopen. Maar je kan ook veel plezier beleven aan gewoon wat stuifmeel bewaren en rondstrooien op je favoriete planten.  De resultaten zullen soms zeer goed zijn met veel minder werk.  Bovendien zijn er ook andere mogelijke routes die naar een consistent topresultaat leiden, maar de kern blijft goede selectie want: 'de appel valt niet ver van de boom'  dus  'garbage in = garbage out'.

Eerste stap is 'kwaliteit' definiëren. Wat is het doel dat je wil bereiken? Doe dit zo uitgebreid mogelijk.

Daarna ga je op zoek naar mogelijke ouders die je naar dit doel kunnen brengen. Dat is het meeste werk omdat je veel verschillende soorten moet testen en evalueren.

Als je de goede soorten heb gevonden dan kweek je er daar een mooi aantal van om de mooiste pheno('s) te selecteren. Hier moet je ze dus allemaal als stek bewaren totdat je ze hebt kunnen smoken.

Dan kruis je die ultieme stekken met elkaar of met zichzelf (S1).

Dan test je deze zaden om te zien of ze inderdaad zo goed samengaan als jij had gedacht. En dan stel je jezelf de vraag: in welke mate heb ik mijn doel bereikt?

Het lijkt me duidelijk dat een goed nummersysteem, goede notities en foto's belangrijke hulpmiddelen zijn om pheno's  (al in veg) te herkennen.

Een gevaar waar je als zaadmaker in mijn ogen altijd tegen moet bljiven vechten is de neiging om te selecteren op basis van looks en geur.  We kweken deze plant voor haar effect, dus selecteer haar ook daar op.

• Like 1

De beste manier om mannen te selecteren is om de soort goed te kennen. Dat betekent dat je toch zeker al 10 vrouwtjes van die soort hebt geoogst en geëvalueerd. Meer is natuurlijk beter. 40 is statisch een mooie groep waarin je de meeste genetische expressies zal tegenkomen.

Dan weet je dus hoe jouw favoriete vrouwtjes eruit zien en dan zoek je die eigenschappen in de mannen. Opnieuw: notities en foto's zijn een grote hulp!

• Thanks 1

8 hours ago, OutdoorKing said:

Dit schetst hoe het naar mijn mening ongeveer zou moeten verlopen. Maar je kan ook veel plezier beleven aan gewoon wat stuifmeel bewaren en rondstrooien op je favoriete planten.  De resultaten zullen soms zeer goed zijn met veel minder werk.  Bovendien zijn er ook andere mogelijke routes die naar een consistent topresultaat leiden, maar de kern blijft goede selectie want: 'de appel valt niet ver van de boom'  dus  'garbage in = garbage out'.

Eerste stap is 'kwaliteit' definiëren. Wat is het doel dat je wil bereiken? Doe dit zo uitgebreid mogelijk.

Daarna ga je op zoek naar mogelijke ouders die je naar dit doel kunnen brengen. Dat is het meeste werk omdat je veel verschillende soorten moet testen en evalueren.

Als je de goede soorten heb gevonden dan kweek je er daar een mooi aantal van om de mooiste pheno('s) te selecteren. Hier moet je ze dus allemaal als stek bewaren totdat je ze hebt kunnen smoken.

Dan kruis je die ultieme stekken met elkaar of met zichzelf (S1).

Dan test je deze zaden om te zien of ze inderdaad zo goed samengaan als jij had gedacht. En dan stel je jezelf de vraag: in welke mate heb ik mijn doel bereikt?

Het lijkt me duidelijk dat een goed nummersysteem, goede notities en foto's belangrijke hulpmiddelen zijn om pheno's  (al in veg) te herkennen.

Een gevaar waar je als zaadmaker in mijn ogen altijd tegen moet bljiven vechten is de neiging om te selecteren op basis van looks en geur.  We kweken deze plant voor haar effect, dus selecteer haar ook daar op.

Bedankt voor je reactie :D

Mee eens slecht zaad de prullenbak in.

Ik vind 2 soorten prettig, en wil hiervan een gemixt zaadje maken.

Ik moet zeggen dat ik nog een leek ben met het kruisen van zaden.

Maar uiteindelijk heb ik een plant nodig die zaadjes blijft produceren, lijkt mij.

Al die informatie van jou kan ik nog niks mee, omdat ik in de kinderschoenen hiermee sta.

Tot zover heb ik alleen vrouwelijke planten gekweekt, nog nooit een mannelijke.

De vrouwelijke soort weet ik, en die ander is ook vrouwelijk, maar daarvan moet ik dus.

De vrouwelijke plant moet dus met stuifmeel van de mannelijke plant bevrucht worden?

Leveren de bevruchte vrouwelijke planten dan zaadjes op i.v.m. cannabis?

• Like 1

1 hour ago, OutdoorKing said:

van een man

of een vrouwtje dat je hebt omgebouwd.

Ik zou zeggen: google de basis even.

Als je wil weten hoe je een vrouwtje ombouwd dan kijk je hier.

Sta echt aan het begin om het te leren :sun:

• Like 1

Beste @OutdoorKing

Ik heb van deze zelfgekruiste feno 28 zaadjes kunnen vinden tussen de gedroogde toppen. Hier wil ik mee verder gaan wat raad je me aan? 

Ik weer niet hoe die zaden erin komen misschien in komen waaien of heeft ze zichzelf bestoven of iets dergelijks. 

Hoe zal het mannetje eruit zien die het meeste lijkt op deze moeder. Ook zo breed met 1 piek erin of? 

Heb maar 28 zaadjes 😁

IMG_20210919_153019.thumb.jpg.204c85c6b33b5b612c5825f829610e05.jpg

On 13-9-2021 at 22:07, Domination said:

Hallo,

Ik wil leren hoe ik cannabis soorten kan kruisen.

Is iemand bereid om mij wat op weg te helpen?

En ik ben ook heel nieuwsgierig hoe je continu kwaliteit zaden creëert.

Precies mijn vraag ook, ik volg je! 

Als je niet weet waarvan de zaadjes komen zou ik ze niet kweken en je plaats gebruiken voor andere planten.  Want vermoedelijk gaat het over een van volgende 2 dingen:

- stuifmeel in de lucht (buren/hennep/...?)

- herma stuifmeelzakjes

• Like 1
  • Thanks 1