• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
wiet61

Sexen van zaailingen

Recommended Posts

Er is me gevraagd dit uit te leggen , ik doe het op de manier  van jan veen , Allias Dame Blanche 

Een zeer goeie kwekert die er niet meer is erg zat .

HIERONDER DE UITLEG VAN JAN VEEN 

Enkele mensen hebben mij gevraagd om hierover een topic te maken.

Als de zaailingen thuis op potten of op de G.plek een hoogte hebben van minimaal 15 cm dan van elke plant met de nagels van je duim en wijsvinger het piepkleine topje er overal uitpikken.

Direct zullen uit de oksels van een internode lager 2 nieuwe toppen verschijnen.

Nadat deze n.t. een 4 x 2 bladeren hebben dan volgt de 2e stap.

Ondertussen moeten alle planten een nummer krijgen en moet je 2 x zoveel lege bierflesjes + krat/ten verzamelen.

Deze flesjes moeten gespoeld worden en tot de rand met water gevuld worden.

Voor elke genummerde plant worden steeds 2 flesjes gelijk genummerd.

Nu knip je van elke plant de 2 nieuwe toppen zo laag mogelijk af en thevens de 4 onderste blaadjes.

Dan leg de stek op een plankje en snijdt met een scherp stanley/mes de stengel in een hoek van 45 graden af en zet het op het flesje met gelijke nummer/s

De 2 gelijke nummers zet je in verschillende kratten.Ik adviseer 2 omdat er wel eens iets fout kan gaan in het begin.

Nu neem je de hele troep mee naar/in huis en zet alles in een kast of kist met een spaarlamp erboven en 12/12(bloei)

Niet vergeten elke 3e dag water verversen!

Na 2 weken kun de sex zien(zie Growguide)

Als je dit ged in de vingers hebt d.w.z. dat erbijna geen verrotte stekjes meer komen dan kun je ook van elke 2e stek een echte STEK maken(bewortelen),maar dat zou ik pas later doen.

Wil je zelf je eigen zaad winnen dan is dit thevens ee unieke kans om je zaad steeds vroeger bloeiend te krijgen door vanaf dag 8 elke dag te kijken welke de eerste man en vrouw zijn die bloeien en deze kun je gebruiken voor de zaadproductie van het volgend jaar.

Door dit 2 x toppen gaan de planten ook meer in de breedte met opbrengst verhogend resultaat.

• Like 2
  • Thanks 2

Ik heb het nog maar een keer gepost , nu alleen dit te lezen , odmat vele het niet konden vinden schijnbaar .

Kunnen we appart over deze kwestie onze ogen laten schijnen ,en hier en daar iets toe voegen als nodig is .

• Thanks 1

niets dan respect voor Jan Veen uiteraard.:)

om de mannen dr uit te halen nam ik alleen de top stek mee ...en dan die 12/12 zetten onder een klein spaarlampje.

ook liep ik niet met kratten bier te sjouwen in de bush...maar deed deze in genummerde gripzakjes van de action ..die ik een beetje nat sproeide aan de binnen kant.....en pas voor het in flesjes te zetten het schuin afsnijden.

deze stekken nam ik wel bij bewolkt weer of vroeg of laat in de dag.....niet met grote warmte...dat ging perfect.

als je regulier zaad geplant hebt op guerilla......en je neemt 2 stekken ...1 op water en 1 laat je wortelen.

dan kan je dus...als er 50% mannen/vrouwen zijn.....  elke lege plek van een man....vervangen door een gewortelde stek van een vrouw......:rolleyes:

dan is je veld weer vol...

nog een tip....ben je echt opzoek naar de allervroegste man en / of vrouw.....dan na de 8e dag.....2x per dag kijken... :) 

• Like 1

3 hours ago, DeVos said:

@Tune    dit topic is sticky waardig imho.....

yeb 

• Like 1

Dit werkt inderdaad goed.  Je kan de 'stekjes' die man zijn zelfs gewoon laten bloeien in hun flesje en zo een beetje stuifmeel verzamelen voor gerichte bestuivingen met een penseel. Heb ook al gehad dat ze gewoon wortels krijgen in hun flesje.

Persoonlijk vind ik het sexen van zaailing in de meeste gevallen niet nodig. Als je de planten niet topt dan verklappen er velen hun geslacht rond de 6e internode, de lichturen maken niet uit. 

Daarbij moet wel gezegd dat als je verschillende soorten guerilla zet dat je dan vaak moet bezoeken om ze allemaal op de 6de internode te zien. Die preflowers kunnen namelijk ook terug weg gaan. 

Een loepje van 10x kan handig zijn.

Deze flesjes methode vind ik zelf vooral nuttig voor late planten of als je in juni/juli weinig tijd hebt.

Bedankt Dame Blanche!

• Like 2

9 hours ago, OutdoorKing said:

Dit werkt inderdaad goed.  Je kan de 'stekjes' die man zijn zelfs gewoon laten bloeien in hun flesje en zo een beetje stuifmeel verzamelen voor gerichte bestuivingen met een penseel. Heb ook al gehad dat ze gewoon wortels krijgen in hun flesje.

Persoonlijk vind ik het sexen van zaailing in de meeste gevallen niet nodig. Als je de planten niet topt dan verklappen er velen hun geslacht rond de 6e internode, de lichturen maken niet uit. 

Daarbij moet wel gezegd dat als je verschillende soorten guerilla zet dat je dan vaak moet bezoeken om ze allemaal op de 6de internode te zien. Die preflowers kunnen namelijk ook terug weg gaan. 

Een loepje van 10x kan handig zijn.

Deze flesjes methode vind ik zelf vooral nuttig voor late planten of als je in juni/juli weinig tijd hebt.

Bedankt Dame Blanche!

Dit moet je wel als je er veel neerzet ,anders ben je uren en uren bezig met geslacht bepalen 

De flesjes methode is toch veel meer werk dan gewoon dicht tegen elkaar planten/zaaien en mannen weghalen? Tegen midden juli heb je alle mannen toch gewoon weg met het blote oog?

Maar goed, dit is tegenwoordig een niche activiteit. Wie kweekt er nog regulier zaad?  Alleen de echte :D

• Like 1

On 15-10-2021 at 19:44, DeVos said:

@Tune    dit topic is sticky waardig imho.....

En het is een Sticky geworden.

• Thanks 1

21 hours ago, OutdoorKing said:

De flesjes methode is toch veel meer werk dan gewoon dicht tegen elkaar planten/zaaien en mannen weghalen? Tegen midden juli heb je alle mannen toch gewoon weg met het blote oog?

Maar goed, dit is tegenwoordig een niche activiteit. Wie kweekt er nog regulier zaad?  Alleen de echte :D

Toch zijn reguliere zaden sterker en beter , je krijgt grotere planten is mijn bevinding al jaren , het is makkelijker met fem , dat dan weer wel .

Maar met drie a 4 planten per plantgat omdat je vrouwe wil , en dan 150 gaten uitzoeken , wat man is , dan zit het heel de week op je spots .

Dat   lijkt me ook niet de bedoeling , natuurlijk is mijn bevind niet wat een ander ziet natuurlijk , ieder zijn ding .

Ik begrijp niet helemaal hoe jij het aanpakt Wiet. Sex jij zaailingen voordat je ze uitplant? Of breng je de stekjes voor de flesjes mee van je guerillaveld?

En hoe oud is de zaailing uiteindelijk voor je hem uitplant?

Mannen verwijderen doe ik 2 keer per veld. 1 keer in juni, 1 keer in juli. Persoonlijk nooit gevonden dat dit lang duurt.

18 hours ago, OutdoorKing said:

Ik begrijp niet helemaal hoe jij het aanpakt Wiet. Sex jij zaailingen voordat je ze uitplant? Of breng je de stekjes voor de flesjes mee van je guerillaveld?

En hoe oud is de zaailing uiteindelijk voor je hem uitplant?

Mannen verwijderen doe ik 2 keer per veld. 1 keer in juni, 1 keer in juli. Persoonlijk nooit gevonden dat dit lang duurt.

Binnen 14 dagen plant ik ze uit op locatie , als ik stekken trek , dan neem ik ze mee in een bakje water ,met nummers eraan .

Mannen verwijderen kan ik echt niet in twee keer , dan zie je er over de kop ,heeft me al eens een emmer zaden opgeleverd .

Dan heb je niks meer aan je wiet  , daarom ook fem zaden , het is zo,n gedoe , maar volgend jaar ga ik het wel weer doen dat 

mannen verwijderen , ik ga toch o de twee a drie dagen kijken , dus twee keer in een week .

Dan valt het nog te doen met een veldje van 50 stuks waar drie a 4 planten in een gat staan .

Als ik een vrouw spot dan hak ik de rest meteen om , eerst deed ik dat niet , dan blijf je aan het kijken .

Ook zet ik een stokje met een labe;l eraan bij zo,n vrouwke ,dan zie ik zonder weer te kijken welke al vrouw zijn .