• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
kritischemassa

KritischeMassa en zijn koude donkere hol, een ervaringstopic over verwarmen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Misschien hebben jullie eerder topics gelezen van mij, en anders een korte introductie.

Ik kweek in een G-Tools Bonanza 60x60x175. Deze kast is een ruim jaar geleden gekocht en draait inmiddels de vijfde ronde. Problematisch bij mijn kweeklocatie is het feit dat de temperatuur en luchtvochtigheid sterk afhankelijk is van de omstandigheden buiten. Het is een bijkeuken/schuur die deels aan het huis vast zit en voorzien is van een kleine radiator voor de CV die er hangt. Dit alles net voldoende om de temperatuur niet onder de 10 graden te laten zakken.

Naast de temperatuur is ook vocht een probleem om serieus te nemen op deze locatie, vaak is de LV hoger dan 65% al is dat dan weer wel bij die lage temperatuur.

Kortom, een klotelocatie om te kweken en daar was ik me dan ook erg van bewust toen ik besloot om wat euro's stuk te slaan om deze microkweeklocatie toch werkbaar te maken, het liefst natuurlijk met een zo laag mogelijk verbruik. Ik zeg altijd maar zo, zonder meten weet je niets, dus ik meet zowel het verbruik van de kast als de klimatologische omstandigheden (deze log ik).

Goed, een hoop gewauwel, en daar kom je natuurlijk niet voor, maar goed, dat is wel vaker met mijn topics dus tja, wat is nu het punt vraag je je waarschijnlijk af. Welnu, ik heb het afgelopen jaar aardig wat testen gedaan met wat verschillende technische oplossingen en ik ben nu op het punt dat ik denk dat ik de zaak volledig onder controle heb (en daarnaast in het bezit ben van aardig wat zinloze aankopen, en daar wil ik jullie natuurlijk voor behoeden, vandaar dit epistel).

Goed, bij mijn initiele set-up had dus al nagedacht over het klimaat, ik had dan ook als verwarmingsoptie de volgende opstelling gekozen:

Een Biogreen Thermo 2 - schakel capaciteit 3kW - verwarmen of koelen

image.png.3225fa624a888aa3901e40498af23529.png

In combinatie met twee 45 watt heating tubes

image.png.fcf0bdb4f02ab549bef85265bb313e44.png

Nou, dat werkte... een beetje. Ik kreeg mijn hokje met deze oplossing 1,5 tot 2 graden boven de intredetemperatuur. Ook deed het iets met het vochtgehalte en in principe draaide deze opstelling vorige winter met succes de eerste weken vegetatief, echter, ik merkte al snel dat ik naast een te lage temperatuur in het algemeen zeker vochtproblemen zou krijgen, de 1,5 graad was nauwelijks voldoende.

Dus ik heb mijzelf toen bedacht dat ik de omstandigheden in de kweekruimte moest gaan optimaliseren. Hiervoor heb ik destijds een 3kW oliegevulde radiator en een forse luchtontvochtiger aangeschaft.

Luchtontvochtiger Trotec TTK53e - 300W - 5,5 liter reservoir en geschikt voor ruimtes tot 30m3

image.png.3189991031ad0e1ba7e853941d4bdc7f.png

Radiator Trotec TRH22E - 3kW oliegevulde radiator met ventilator

image.png.e334b2ac5385e0d7dc850ecba06caf28.png

Beiden geschikt voor de ruimte en inderdaad, de temperatuur en LV waren zeer vlot op de gewenste waarden, het was bijna tropisch in de schuur, maar, de kosten liepen echt de spuigaten uit, in een dag zat ik al op 8 kWh, dat is dragelijk als je een hok hebt met 20 planten, maar voor 1 plantje natuurlijk ontbetaalbaar, dus, dat was niets. Het grootste verbruik zat niet geheel verrassend in de radiator en deze heb ik dan ook maar weer snel ontkoppeld.

De luchtontvochtiger heeft daarentegen wel de gehele kweek gedraaid wat zorgde voor een nette oogst bij een redelijk verbruik. Ik zat destijds zo rond de 5kWh per dag en uiteindelijk 146 gram geoogst bij een verbruik van 478kWh in 97 dagen. Dat was zeker niet slecht vond ik zelf en ik besloot dan ook dat deze hobby hoe dan ook zijn geld wel op zou brengen, naast alle lol die ik er zelf van had.

Nou ja, probleem met dit soort testen is natuurlijk dat je afhankelijk bent van de omstandigheden buiten, en al snel na mijn eerste ronde verbeterde het weer en kon ik bij wat hogere temperaturen kweken, de heating tubes deden eindelijk hun dienst en uiteindelijk besloot ik om te gaan spelen met de ventilatie. Ik kweek met een 120W LED (opgenomen vemogen 140W) en ik dacht dus, als ik nu de ventilatie wat knijp dan gaan de temperaturen ook omhoog,  dus ik heb een temperatuurregelaar gekocht.

SMSCOM fancontroller met temperatuursensor.

image.png.6d3b3b1ef49e659a402cf87db6372b9c.png

Nou, dat ging als de brandweer, die contoller was echt een goede keuze en ik kon zo tijdens de warmere maanden de tempertuur heel stabiel houden, alleen, ja het is iets in me dat het altijd beter en perfecter en mooier moet hebben, dus toen ik zeer tevreden zat te wezen met de controller viel mijn oog op deze controller van SMSCOM (ja als ik eenmaal denk merk is prima dan ben ik vaak trouw)

De SMS Twincontroller MK2 - 4.5 A

image.png.b800fd5308ada020ae607fc0e48c9666.png

Dit apparaatje is echt fantastisch is mijn mening, hij bezit een temperatuur en lichtsensor en kan zo een programma voor de nacht en voor de dag afspelen. Hij stuurt twee ventilatoren aan, dus een in en outtake, in principe meer dan voldoende voor de microspace van mij. (je hebt ook een 7A versie). De controller gebruikt een bepaald algoritme waar de kast inderdaad fluisterstil van wordt (al boeit mmij dat niet, gezien de locatie), maar ook de temperaturen stabiliseerden nog verder en, zeker gedurende de zomermaanden was er geen vuiltje aan de lucht, uiteindelijk kweekte ik zo rond de 3kWh per dag, wat toch echt aanzienlijk minder is dan de eerste ronde met 5 kWh.

Onderstaand een afdruk van mijn growdiary, de laatste ronde was qua bruto opbrengst een tegenvaller, netto was wel aardig.

image.thumb.png.8603b0010a3d45275bada22897ea9f7c.png

let wel, de verbruiken zijn totaal, dus inclusief propagator van 40W, dit drukt het gemiddelde aanzienlijk.

Nou ja zoals julllie zien, dat ging dus als een trein, vol tevreden dook ik dus de winter in met een nieuwe ronde. De eerste weken gingen prima tot de temperaturen echt gingen duiken. Ik zat nog vegetatief dus ik kon well een stootje hebben maar nadat ik eerst al soms natte bladeren had zag ik soms condensatie op de koudere delen van de kast en uiteindelijk zelfs zwarte pluisjes op de nieuwe jonge blaadjes, schimmel!

Nou ja, dat was dus een NoGo, ik bedoel als het zo moet kan je beter meteen stoppen, maar daar beginnen we niet aan he, even overwoog ik dan ook om de ontvochtiger en de radiator maar weer uit de mottenballen te halen, maar ja, dat zou mijn streven naar een zo laag mogelijk verbruik natuurlijk mooi in de wielen rijden. Nu had ik natuurlijk ook die eerste fancontroller nog en ik heb dus een schuurventilator gebouwd van een buisventilator op het ventilatiegat van de schuur, geregeld door de eerste SMSCOM fancontroller, dit hielp aanzienlijk maar nog niet voldoende. 

Met de lamp aan had ik geen enkel probleem meer en was de LV bij 22-23 graden rond de 50% maar 'snachts koelde de zaak ondanks de tubes te ver af en zag ik toch af en toe condensatie. Dus het was weer eens tijd voor actie, haha... ja echt....

Die temperaturen, ik was inmiddels wel overtuigd dat daar de clou zat, dat ontvochtigen is leuk bij een graad of 20, maar bij een graad of 15 niet meer, ondanks het feit dat de ontvochtiger zelf prima geschikt is besloot ik dat ik qua verbruik een andere optie wilde verkennen, echt alleen het klimaat in de kast regelen.

Kijk, in de eerste maanden was mijn streven het optimaliseren van het klimaat in de ruimte waar de kast stond, maar dat is heel kostbaar in verbruik en daardoor was de apparatuur die ik daarvoor uitkoos niet geschikt voor plaatsing in de kast (te groot), dus, ik had wel een miskoop gedaan, zeker die oliegevulde radiator.

Maar ook de tubes, die waren zelfs met de temperatuur gestuurde ventilatie met dag nacht cyclus niet in staat een significant verschil te maken. 

Dus de tubes moesten worden vervangen, na lang overwegen en opties langslopen besloot ik om eerst de goedkoopste optie te proberen, want, de tubes uitbreiden naar een verdubbeling of meer zou toch weer rond de 150Euro uitkomen. Dus ik heb een inventum keramische kachel van 2kW gekocht met drie standen (nu ja 4, want uit is er ook 1), te weten, ventileren, ventileren en 1Kw verwarmen en ventileren en 2kW verwarmen. Het is een zeer compact apparaatje dat makkelijk in de kast past.

Inventum KC221W - 2kW ventilator kachel met thermostaat

image.png.e6a1f5565b68c7cd2fa136b51197b6a9.png

En dat werkte, nou ja, dat werkte iets te goed, dat ding blies zoveel warmte in de kast dat ik al snel temperaturen van 30 graden en hoger voorbij zag komen voor de kachel zelf vond dat het warm zat was. Dus dat was niet helemaal goed. Of zelfs iets te goed. De oplossing lag hem in de thermostaat van Biogreen die ik al had. Deze thermostaat heeft een hysterese van 2 graden (de ruimte tussen aan en uitslaan) en is geschikt voor kachels tot 3kW, dus, zowaar geen miskoop! ha! jeej!

Dit werkt perfect, de kachel slaat aan bij 18gr en slaat uit bij 20gr, dan zie je de temp nog even naar 21 gaan en dan langzaam zakken naar 18. Zo staat de kachel slechts 40-60 seconden aan per kwartier ongeveer, wat me een verbruik oplevert van 3,3 tot 3,6 kWh per dag totaal dus inclusief verlichting, ventilatie en verwarming.

image.png.a0a7f6d0b258f2156787dfdf270eb240.png

Situatie met heatingtubes en gecontroleerde afzuiging

image.thumb.png.4ae47ad1c44b4ec69d258828dc2d3ff3.png

Situatie met Inventum 2kW keramische kachel en gecontroleerde afzuiging

image.thumb.png.42aa78b576974bff06299f0566dd2994.png

Nu is dit nog steeds niet optimaal, al is het voor vegetatief, de fase waar ik tot gisteren in zat niet verkeerd, die LV moet nog wat lager. Hiervoor heb ik nog wat instellingen aangepast in de ventilatie, de resultaten hiervan laten echter wat langer op zich wachten omdat precies toe ik overging naar 12-12 mijn tijdklok de geest gaf en het plantje dus een dag onder licht heeft gestaan, in plaats van de eerste dag 12 uur nacht. Nou ja.... Ik draai voorlopig even met een andere tijdklok, die ik amper vertrouw, tot mijn nieuwe klok met relais binnen is, ik hoop vandaag. Gelukkig heb ik dit in de eerste dag van 12-12.

Dus nou, dat was me weer een heel verhaal he, ik hoop dat iemand er iets aan heeft :D

Oh ja, de Heatingtubes hebben een prima 2e bestemming gevonden in mijn propagator/drooghok, dus geen man overboord...

• Like 3

Dit is info waar andere iets aan hebben....dus pin waardig voor mij.

Dus bij deze....een pin.

• Like 1
  • Thanks 1

ja mooi stukje info, een aantal van deze dingen heb ik zelf ook in mijn schuur en werken prima, mss heb ik er overheen gelezen maar een warmtemat is mss ook nog een optie 😐

• Thanks 1

On 19-12-2021 at 16:58, Mr. Green said:

ja mooi stukje info, een aantal van deze dingen heb ik zelf ook in mijn schuur en werken prima, mss heb ik er overheen gelezen maar een warmtemat is mss ook nog een optie 😐

Warmtemat gebruik ik in mijn propagator, als ze eenmaal in een tien liter emmer staat staat ze op piepschuim en redeneer ik dat als d ekast continu 20 gr minimaal is de kluit dat ook wel is. Al denk ik soms aan warmtekabel in de pot monteren, maar ja... Weet je wat het is, je hebt dan weer een aparte thermostaat nodig, want die kabel elke 10-15 minuten een minuut aan gaat ook geen zoden aan de dijk zetten.

Volgende stap wordt eigenlijk denk ik een hygrostaat en wat spul om de RH te regelen

Ik heb deze, Een Biogreen Thermo 2 - schakel capaciteit 3kW - verwarmen of koelen (net als jij) maar dan heb ik mijn warmtemat erop staan en de voeler in mijn hydro emmer gehangen, dus als het water onder de 20 graden komt dan slaat de warmte mat aan en komt mijn water nooit onder de 20 graden.

19 hours ago, Mr. Green said:

Ik heb deze, Een Biogreen Thermo 2 - schakel capaciteit 3kW - verwarmen of koelen (net als jij) maar dan heb ik mijn warmtemat erop staan en de voeler in mijn hydro emmer gehangen, dus als het water onder de 20 graden komt dan slaat de warmte mat aan en komt mijn water nooit onder de 20 graden.

Waarom geen verwarmingselement voor een aquarium? Dat is mijn plan als ik DWC oid zou doen, een kleine 15 of 30W.

• Like 1

in mijn 1 emmer systeem van de zomer buiten (kas) deed ik dat wel(en dan vooral voor de nacht), maar dit systeem(4 emmers) staat in de tent dus verwarm ik ook de tent gelijk voor een gedeelte mee en dan vooral de licht uit periode, en daar buiten heb ik dan in het voedings vat wel een aquarium element hangen die het voedings water op +/- 20 graden houd dus eigenlijk van twee kanten ingedekt 😁👍

• Like 1

21 hours ago, kritischemassa said:

Waarom geen verwarmingselement voor een aquarium? Dat is mijn plan als ik DWC oid zou doen, een kleine 15 of 30W.

ja doen er veel als vat verwarmer met thermostaat.....leiding water is steen koud in de winter...en een aquarium pompje voorde circulatie...

• Like 1

ja zeker, als ik overga op DWC wordt het sowieso 1 emmer, die Growrilla is het idee. En dan verwarmen met een klein aquarium element.

Maar goed, ik bestel mijn spul, en ik heb denk ik tot mid oktober 2133 voldoende all-mix :D 

• Haha 1